Graz
Roskilde - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Roskilde (/showthread.php?tid=10)



Roskilde - Uplift - 05-12-2013

Okee, uit de context zie ik de paradox wel.

Nee, het gaat om twee bands die los van mijn smaak niks nieuws doen en gewoon 1,5 miljoen euro komen rapen en tegelijk wat hype creëren rond hun bestaan. Roskilde moet daar niets mee te maken hebben. Als ze het toch doen, is het omdat er blijkbaar niks anders is dat volk trekt.

Roskilde doet meestal 80% goed. De affiche is een vrij goeie dwarsdoorsnede van de hedendaagse muziek. Als ik op de zuidpool zou leven en één festival moest kiezen waarop ik zoveel mogelijk goeie optredens zou zien, het zou Roskilde zijn. Niet Primavera of Coachella. Niet enkel omwille van die dwarsdoorsnede, maar ook omdat -en dat is hier al vaak gezegd- alle optredens op Roskilde even lang duren als zou de artiest of band in kwestie in een zaal spelen. Kwaliteit vs. kwantiteit dus.

Die 20% waar het mis in loopt, dat is hip hop en de strategie m.b.t. headliners. Zelfs in de beste editie die ik mocht mee maken (2012) stonden daar dingen die de wenkbrauwen deden fronsen. Soms omdat ze daarmee een uniekere naam binnen een bepaald genre hadden dan hun concurrerende festivals. Maar het moet natuurlijk niet danig ver gaan dat de kwaliteit van je affiche vermindert. Veel dingen die b.v. op Dour staan, komen nooit op Roskilde. En waarom een MBV er niet stond vorig jaar, blijft tot op vandaag een raadsel.

Kortom: Roskilde weet meestal wel te overtuigen, maar zal zich moeten reppen om met namen te komen die mensen zoals ik over de streep trekken. Dat wordt duidelijk elk jaar moeilijker. Tim Hecker, Jon Hopkins en een aantal Hellfest namen zou alvast een begin zijn.


Roskilde - Karel - 05-12-2013

Uplift Wrote:Niet enkel omwille van die dwarsdoorsnede, maar ook omdat -en dat is hier al vaak gezegd- alle optredens op Roskilde even lang duren als zou de artiest of band in kwestie in een zaal spelen.
Ze mógen dat misschien doen, maar er zijn veel artiesten die er uiteindelijk toch hun standaard festivalset (en dus korter dan een zaalset) spelen. Alle is dus licht overdreven.


Roskilde - Uplift - 05-12-2013

Op Portishead na kan ik aan niemand denken, hoor.

Het is tijdens de vier hoofd-concertdagen minimaal een uur (verplicht), met telkens de vrijheid voor elke naam op de affiche om zelf een settijd te kiezen binnen de slots (meestal is één op het kleinste podium slot minimum twee uur, bijvoorbeeld).
Dus The Cure, Metallica, Springsteen, etc. standaard drie uur. Radiohead een dikke twee uur, The Roots één en veertig, Mastodon anderhalf. Een kleinere band als Battles speelt vijf kwartier vol. Idem voor Efterklang of Animal Collective.

Allemaal komen die settijden overeen met wat ik al zag in zalen/losse shows.

Nu goed, dat wil niet zeggen dat elke van die optredens een zaalshow evenaart. Settijd is ook niet alles. Voor sommige grotere optredens (dat was b.v. het geval met Tool) overtrof de ervaring op Roskilde wel hun zaal-optreden. Orange Stage zit daar voor veel tussen.


Roskilde - RH80 - 05-12-2013

Ik denk dat de kracht van Roskilde ook zit in zijn totaalconcept. Goed voedsel, een camping waarbij iedereen zich goed voelt,.. Woon momenteel in Denemarken en iedereen die erheen is geweest vertelt me wat een fantastische ervaring het is. Dat gevoel heb ik niet echt bij Werchter, de sfeer van de camping gaat ook jaar na jaar achteruit. En nog een reden om te gaan is het Deense volk Wink


Roskilde - Uplift - 05-12-2013

Black Keys, Trentemoller, Beck, Kanye West, Arctic Monkeys, The Rolling Stones of Paul McCartney, Fatboy Slim en Trivium.

Is mijn gok nu. Er is veel veranderd sinds mijn vorige gok, zoveel is duidelijk. Sowieso zijn ze bezig met één moeilijke naam, en Muse geef ik voorlopig het voordeel van de twijfel (als in: Werchter mag ze houden). Op zich een perfecte reeks headliners. Jammer dat het geen bijster goeie reeks is, maar meer zal er niet te rapen vallen, vrees ik.


Roskilde - Aron - 05-12-2013

Komaan Uplift, niet moeilijk doen. Met zo'n headliners zou elke muziekliefhebber gaan hoor. Voor iedereen wat wils. Ja, er zit meuk bij. Maar desondanks minder meuk dan andere festivals. Daaronder nog een briljant programma samenstellen, en je hebt één van de beste, waarschijnlijk de beste, line-up van Europa.


Roskilde - Uplift - 05-12-2013

Ik doe niet per sé moeilijk. De reden dat ik dit hier post is überhaupt omdat ik wel zin heb om te gaan. Ook al om een overdosis WK te vermijden, bijvoorbeeld. Dus ik hoop oprecht op een goeie line-up. Gezien de omstandigheden zou dat rijtje ideaal zijn, ja. Maar dan moeten dingen als Tim Hecker, Neurosis en Jon Hopkins daar wel gewoon onder. Of The Hics, bijvoorbeeld.


Roskilde - RH80 - 06-12-2013

Zou heel tevreden zijn met dat lijstje. Met Black Keys zou ik zeer tevreden zijn, die hebben toch heel wat sterk materiaal, vond ze op Pukkelpop 2012 ook goed. Ik hoop trouwens dat we van The Rolling Stones bespaard blijven, wat ik daarvan op Glastonbury stream zag zag er niet al te best uit. Smijt daar nog eens dingen als Darkside, Deafheaven of Neutral Milk Hotel bij..

Kan trouwens ook niet anders dat Major Lazer er staat trouwens.


Roskilde - RH80 - 06-12-2013

+ Cyril Hahn en Trentemøller

Trentemøller's enigste show in Denemarken tijdens de zomer, trouwens, zal dus wel iets groots worden.


Roskilde - Uplift - 06-12-2013

Zoals verwacht. Die Zwitser ken ik niet, maar kan interessant worden.

Lauw eerste rijtje namen, duidelijk niet gekaderd omdat ze nog met iets groots bezig zijn. Genoeg goeie dingen tussen, op Trentemoller na niets dat ik nog moet zien wel. Met Pusha T en HAIM wel direct twee regelrechte meuknamen, wat bijvoorbeeld al meer is dan het aantal kutnamen in 2011 of 2012. Maar ach...
Nog voor Kerstmis krijgen we nieuwe ladingen, dus Roskilde kan misschien het nieuwe jaar ingaan met voorlopig de beste affiche. Wat ook absoluut niet moeilijk is, Jezus.


Roskilde - Beans - 06-12-2013

Waar past een Deerhunter in België eigenlijk? Rock Werchter lijkt mij niet maar ze touren wel in die periode (Roskilde). Hopelijk krijgen die een mooie spot op Pukkelpop en/of BKS (nederland)


Roskilde - Uplift - 06-12-2013

PKP is te laat, maar ze hebben Trix moeten afzeggen.

Trix einde juni kan zomaar. Of gewoon weer Dour. Andere opties zijn er niet in België voor zo'n band. Triest, inderdaad.


Roskilde - Beans - 06-12-2013

Jammer want die band zou ik graag zien op Pukkelpop. Misschien als ze op Dour staan met een deftig programma op die dag wordt het een dagticket.


Roskilde - Uplift - 06-12-2013

Stonden die vorig jaar al niet op Dour? :/


Roskilde - RH80 - 09-12-2013

Neil Young tourt dus in juli..


Roskilde - Uplift - 09-12-2013

Zou mooi zijn. Wel in 2008 daar al gezien (toen met begeleidingsgroep i.p.v. Crazy Horse).


Roskilde - WeckoJ - 11-12-2013

+ Arctic Monkeys


Roskilde - Karel - 11-12-2013

Quote:They played here when they started out. They developed here. Now, on top of their game, we welcome @ArcticMonkeys back to Roskilde #rf14



Roskilde - BigBird - 11-12-2013

Was te verwachten he, zullen wel headlinen neem ik aan.


Roskilde - WeckoJ - 11-12-2013

Ze spelen iig op Orange Stage.


Roskilde - Martijn - 11-12-2013

Arctic Monkeys zelf dat ze headlinen ja.


Roskilde - Uplift - 11-12-2013

Waren in 2011 ook al headliner, zullen nu alleen wel de slot van 22u krijgen.

Blijkbaar net als bij Werchter ook één van de meest gevraagde namen op social media. Als klap op de vuurpijl heeft Roskilde ze vastgelegd als Scandinavian Exclusive, wat ik toch wel een klein huzarenstukje vind voor zo'n band.

Enfin, voorspelbare tweede headliner. Maar nergens vallen vooralsnog potscherven te bespeuren, vrees ik. Laat ze volgende week maar eens een bom droppen à là Neurosis, en ik ga er serieus over nadenken.


Roskilde - Willie - 11-12-2013

Ik vond Neurosis in de Arena in 2009 niet uit de verf komen, daar moeten ze dan wel een andere tent voor zoeken.


Roskilde - Uplift - 11-12-2013

Daar was ik ook net over aan het denken. Mastodon of zo was ooit perfect in de Arena, maar Neurosis klinkt lang niet zo larger-than-life.
Probleem is dat ze de Odeon hebben opgedoekt, en daar ben ik niet heel erg over te spreken. Het concept dat in de plaats komt, doet bij mij slechte vermoedens ontstaan.


Roskilde - RH80 - 11-12-2013

Ben wel blij met Arctic Monkeys, zal wel uit de verf komen als headliner denk ik. Echt origineel kun je die boeking natuurlijk niet noemen.