Graz
Roskilde - Printable Version

+- Graz (https://wattes.nl/forum)
+-- Forum: <3 Graz (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Archief (https://wattes.nl/forum/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Thread: Roskilde (/showthread.php?tid=10)



Roskilde - Stefan - 18-04-2013

Northside ging er ook wel vandoor met Nick Cave, Phoenix, Modest Mouse en The Knife. Bands die op Roskilde zeker niet hadden misstaan. Leuk al die relatief nieuwe festivals, maar het zorgt wel voor spreiding van de artiesten. Ik vind Oya en Way Out West een stuk sterker, al zijn die misschien als festival niet te vergelijken met een Roskilde.


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

Mja, dat zijn zeker geldige punten. Roskilde moet steeds vaker uit andere vaatjes tappen, al zijn ze wel meestal weg met de echte cutting edge namen.

Neemt niet weg dat die 21 namen die ik noemde een reeks vormen die je maar op een stuk of drie andere festivals krijgt. En dan is dat natuurlijk nog maar op papier; het merendeel van die optredens overtreft de meerwaarde van een zaalconcert.

Maar ik ben ontgoocheld; ze hebben te weinig kippenvel namen, zeker bij de grotere lettertypes. Dat was vorig jaar misschien wel beter dan ooit.


Roskilde - AMST152 - 18-04-2013

Vorig jaar was qua grote namen bijna te goed. Björk ,The Cure, Mew, Bruce..Tsjah, dat pak je gewoon niet terug dit jaar. MBV is echt een must. Hoe kunnen ze er zelfs aan denken ze niet te boeken. Zou een walgelijke vergissing zijn (vind dat bij The Knife overigens ook het geval, Northside of niet).


Roskilde - Karel - 18-04-2013

Na Rihanna was het geld op.


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

Die beslissingen worden genomen om niet in clichés te vervallen, en daarin volg ik Rikke nog steeds 100%
MBV zou de énige non-beslissing zijn, de enige blunder. De rest zijn afwegingen. Maar er komt zéker nog wat groots bij.

Het probleem is gewoon hoe het dit jaar in elkaar zit qua tourende bands (ook geen YYY of BH, b.v.), alsook het feit dat het festival vermoedelijk snel richting uitverkoop gaat en haar doel om een nieuw soort publiek aan te boren al lijkt bereikt te hebben. Dat laatste baart me wel zorgen.

Kortom: net als in 2011 roeien met de riemen die je hebt en heel veel ontdekken. Qua ontdekkingsgehalte is deze affiche wel nummer één dit jaar.

Neemt niet weg dat ze alle kritiek verdienen voor die commerciële kutnamen en het feit dat het vet al van de soep was voor deze release nog maar begon...


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

Karel Wrote:Na Rihanna was het geld op.
Het geld op voor wat precies?


Roskilde - Karel - 18-04-2013

Mja. Vind het vreemd dat Rihanna blijkbaar prioritair was op bands als Blur, Depeche Mode of Nick Cave.


Roskilde - jimmy - 18-04-2013

Elk festival maakt keuzes. Rihanna was ook een optie voor Werchter, hebben ze zo gelaten. Paar jaar terug dan weer wel pink.
Dat is gewoon een weloverwogen keuze, het laat bepaalde mensen 'walgen' (overdreven woordkeuze), andere komen speciaal.


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

DM doet bijna geen festivals en is in Denemarken populair genoeg om een voetbalstadion op te vullen. Bovendien worden zo'n oudere namen steeds zeldzamer als RF-headliner. Natuurlijk zijn Prince of Springsteen daarin uitzonderingen wegens levende legendes die je niet zomaar laat passeren.
Blur heeft een paar exclusieve Scandinavische optredens elders in de zomer. Bovenal is het een reünieband, en -opnieuw- Roskilde is vrij consequent op dat vlak; ze willen vooruit blijven kijken.

Cave werd weggeplukt door Northside. Ik denk dat hij de laatste jaren te vaak op Roskilde stond (al dan niet met The Bad Seeds) en ze daarom voor een andere naam gingen. Al hadden ze hem wel moeten boeken, dat vind ik ook... dat zal dan weer een kwestie van perceptie zijn, en die is in Denemarken net anders. Ik hoop dat het geen fout publiek aantrekt, dat hele Rihanna-verhaal. Ze willen eens wat anders doen dan de andere festivals, maar het gaat voor mij te ver. Ik zal het nooit kunnen goedkeuren.

Maar dat de headliners ruk zouden worden, wisten we eigenlijk al. De RF-ganger hier wou eigenlijk gewoon MBV zien en wat meer vertrouwde alternatieve dingen. Of iets verrassend. Geen van deze dingen, dus. Toch niet vandaag.


Roskilde - geluksknikker - 18-04-2013

Uplift Wrote:https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/64395_10151302131716706_1225439050_n.jpg

Kraftwerk, Animal Collective, Chelsea Light Moving, Dead Can Dance, Efterklang, Ingrid Label, Bobby Womack, Calexico, Daedelus-Archimedes, DEP, Music for 18 Musicians, El-P, Goat, Holy Other, Kid Koala, Nazoranai, Andy Stott, Suuns, Marcos Valle, Vatican Shadow en Rokia Traoré.

Kom op zeg, dit rijtje is toch zeker niet indrukwekkend en dit zijn voor jou dan de namen die Roskilde dit jaar maken?


Roskilde - JohnDoe - 18-04-2013

Rihanna, Slipknot en Sigur Ros ... prachtig contrast tussen zeer exclusieve headliners, hoe flikken ze dat toch?


Roskilde - Karel - 18-04-2013

Uplift Wrote:Bovendien worden zo'n oudere namen steeds zeldzamer als RF-headliner.
Vier van de zeven headliners vorig jaar had z'n hoogtepunt meer dan tien jaar geleden.


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

@Knikker: Ken je hier überhaupt de meeste van? Ik betwijfel het.

Dat hoeft ook niet, je moet vooral weten dat met name DCD, DEP, Goat, Nazoranai en Marcos Valle unieke namen zijn die ginder ook perfect tot hun recht zullen komen. De andere die ik opnoem staan gewoon hoog op mijn verlanglijstje of zullen live indruk maken.

Trouwens, als jij een Werchter-dagkaart koopt op basis van The National en nog een paar andere -veelal misplaatste- dingen, kan je toch onmogelijk met zo'n argument afkomen? Welk rijtje namen zou volgens jou dan wel indruk maken? Ik noem 20 namen zonder zelfs maar moeite te doen om op weinig bekende dingen (ik denk aan Talbot, b.v.) in te gaan...


Roskilde - Karel - 18-04-2013

JohnDoe Wrote:Rihanna, Slipknot en Sigur Ros ... prachtig contrast tussen zeer exclusieve headliners, hoe flikken ze dat toch?
Is toch niets exclusiefs aan?


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

Karel Wrote:
Uplift Wrote:Bovendien worden zo'n oudere namen steeds zeldzamer als RF-headliner.
Vier van de zeven headliners vorig jaar had z'n hoogtepunt meer dan tien jaar geleden.
Dewelke?


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

Karel Wrote:
JohnDoe Wrote:Rihanna, Slipknot en Sigur Ros ... prachtig contrast tussen zeer exclusieve headliners, hoe flikken ze dat toch?
Is toch niets exclusiefs aan?
Rihanna wel. Misschien dat het dan ook ironisch was bedoeld.


Roskilde - Karel - 18-04-2013

Uplift Wrote:
Karel Wrote:
Uplift Wrote:Bovendien worden zo'n oudere namen steeds zeldzamer als RF-headliner.
Vier van de zeven headliners vorig jaar had z'n hoogtepunt meer dan tien jaar geleden.
Dewelke?
Björk, Bruce, The Cure en The Roots. Ik zeg niets over hun relevantie en zo, maar dat noem ik toch vier 'oudere' namen.


Roskilde - Karel - 18-04-2013

Uplift Wrote:
Karel Wrote:
JohnDoe Wrote:Rihanna, Slipknot en Sigur Ros ... prachtig contrast tussen zeer exclusieve headliners, hoe flikken ze dat toch?
Is toch niets exclusiefs aan?
Rihanna wel. Misschien dat het dan ook ironisch was bedoeld.
Zelfs dat niet. T in the Park en Open'er.


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

Karel Wrote:
Uplift Wrote:
Karel Wrote:Vier van de zeven headliners vorig jaar had z'n hoogtepunt meer dan tien jaar geleden.
Dewelke?
Björk, Bruce, The Cure en The Roots. Ik zeg niets over hun relevantie en zo, maar dat noem ik toch vier 'oudere' namen.
The Cure is echt wel de enige, Karel.

Allez, sorry, maar je moet die artiesten ook wat kennen, hé. Springsteen zal op plaat niet meer zo relevant zijn als vroeger, maar met een bovengemiddeld album (zelfs voor iemand als mij) en een live-act die staat als een huis, kan je moeilijk zeggen dat z'n hoogtepunt in het verleden ligt. Tenzij -knikker zal me wel kunnen helpen- de tour van 2009 nog beter was, maar dat is vrij recent.

Björk heeft haar hoogtepunt nog niet eens bereikt.... de Biophilia tour was net als bij Volta vernieuwend tot en met.

The Roots al helemaal niet... kom op. Hadden in 2011 een prima album uit, staan hoger op de affiches dan ooit...

Mew noemen had nog net gekund, want dat was een show zonder nieuw album. Hoefde in die context denk ik ook niet.

Roskilde had vorig jaar echt wel de perfecte reeks headliners, hoe je het ook draait of keert.


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

Karel Wrote:
Uplift Wrote:
Karel Wrote:Is toch niets exclusiefs aan?
Rihanna wel. Misschien dat het dan ook ironisch was bedoeld.
Zelfs dat niet. T in the Park en Open'er.
'Exclusief' is een rekbaar begrip, en dat weten we in België ook.


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

En wat oudere namen betreft, Karel: het verschil tussen de namen die jij noemt en Depeche Mode is -Springsteen nu even niet meegerekend- dat ze muzikaal nog steeds nieuwe grenzen verleggen.

Maar DM staat er vooral niet omdat LN hen lekker in Parken heeft neergezet. Dat spreekt voor zich.


Roskilde - Karel - 18-04-2013

Uplift Wrote:
Karel Wrote:
Uplift Wrote:Dewelke?
Björk, Bruce, The Cure en The Roots. Ik zeg niets over hun relevantie en zo, maar dat noem ik toch vier 'oudere' namen.
The Cure is echt wel de enige, Karel.

Allez, sorry, maar je moet die artiesten ook wat kennen, hé. Springsteen zal op plaat niet meer zo relevant zijn als vroeger, maar met een bovengemiddeld album (zelfs voor iemand als mij) en een live-act die staat als een huis, kan je moeilijk zeggen dat z'n hoogtepunt in het verleden ligt. Tenzij -knikker zal me wel kunnen helpen- de tour van 2009 nog beter was, maar dat is vrij recent.

Björk heeft haar hoogtepunt nog niet eens bereikt.... de Biophilia tour was net als bij Volta vernieuwend tot en met.

The Roots al helemaal niet... kom op. Hadden in 2011 een prima album uit, staan hoger op de affiches dan ooit...

Mew noemen had nog net gekund, want dat was een show zonder nieuw album. Hoefde in die context denk ik ook niet.

Roskilde had vorig jaar echt wel de perfecte reeks headliners, hoe je het ook draait of keert.

Dat van dag hoogtepunt was inderdaad wat overdreven, maar beweren dat Roskilde steeds minder oudere namen boekt lijkt me dus zever. Was een prima reeks headliners inderdaad, dat is het laatste dat ik zal ontkennen.


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

Bekijk gerust de evolutie sinds 2010: drie podia erbij, steeds meer aandacht voor exotische dingen en nieuwe genres en een bewuste keuze voor zoveel mogelijk jonge headliners.
Maar 'oud' is dit jaar toch enkel Kraftwerk? Vorig jaar dan The Cure en Springsteen.
Ik heb nog edities met Duran Duran, Bob Dylan en Roger Waters geweten... goed of niet goed, dàt zijn pas oude namen. Niet enkel in leeftijd allen, natuurlijk.


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

Ik vraag me trouwens af waarom ze Steven O'Malley geen namiddag laten cureren in de Pavilion of zelfs de Gloria.

Niet enkel mager, het programma is naar Roskilde normen ook niet inventief genoeg. Idem met -alweer- hip hop. Waarom geen Stones Throw dag in Cosmopol?

Soit, ik verwacht misschien gewoon te veel.


Roskilde - Uplift - 18-04-2013

Frank Ocean gaan ze vermoedelijk bekend maken als een laatste ticketboost nodig is.