Graz

Full Version: Best Kept Secret - 19 t/m 21 juni 2015
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
:-)
Ik hoop wel dat ze door hebben dat 15 tot 20 duizend eigenlijk wel gewoon maximaal is en dan hopelijk volgend jaar Miles Kane en gelijkaardige acts achterwege laten en iets meer de diepte in gaan, qua rollebolbandjes doen ze het prima, maar het mag allemaal nog wel iets spannender, wat dat betreft was ik het dan wel weer met Gijsbert eens, hoewel ik over de zaterdag geen klachten heb uiteraard.
Miles Kane was dan ook het enige teleurstellende dat ik even zag.
Maar komen er wel 15.000 man als je alle 3FM namen uit het programma schrapt? Ik heb drie dagen lang geweldige namen gezien en helemaal niets meegekregen van de minder aantrekkelijke namen. Met name zaterdag was extreem goed wat mij betreft.
Dat er pakweg 15.000 man was de zaterdag en Miles Kane alsook Babyshambles nog niet de helft van het publiek van The War On Drugs trokken mag iets zijn om blij op te zijn. Het 3FM-volk valt dus best wel mee volgens mij. Onvermijdelijk zal er ook wat ruk staan volgend jaar, maar rukker dan Miles Kane is praktisch uitgesloten. Of ja, Kasabian, maar dat lijkt me niet te gaan gebeuren.

Oprecht benieuwd waar ze volgend jaar mee gaan afkomen.
Piet Knaak Wrote:Maar komen er wel 15.000 man als je alle 3FM namen uit het programma schrapt?

Dat zei ik niet. En is tevens geen argument.

Maar nee, die komen misschien niet, maar de verschuiving kan ook langzaam gaan.

Dat de tent vol staat bij namen als Nils Frahm (geniaal), Metronomy (in 15 minuten al je kruit verschieten is ook knap) geeft toch hoop.

Geen Elbow, maar Nick Cave, geen Miles Kane, maar Wilco, dat helpt en ik geloof niet dat de kaartverkoop er bij in gaat schieten.

En ook Pixies trok schijnbaar genoeg volk, ook geen 3fm naam.
Willie Wrote:Metronomy (in 15 minuten al je kruit verschieten is ook knap)
Dat was me op Primavera Sound ook al opgevallen, 15 minuten leuk en daarna was de koek echt totaal op. Daarom ze op BKS overgeslagen.

Verder helemaal eens met jouw betoog. Zo'n Miles Kane / George Ezra / The 1975, daar moeten interessantere namen voor te verzinnen zijn zonder dat de kaartverkoop er onder hoeft te lijden.
Ik zou dat op zich ook liever zien, maar 'de Wilcofans' komen zo over het algemeen ook wel, en wat Piet zegt: op zo'n manier zat zeker de zaterdag al rammend vol met goede acts.
Ik heb toch nog wel een hoop mensen gehoord die gewoon zin hadden in een festival en die George Ezra en Franz Ferdinand wel wilden zien. Die ben je lijkt me toch kwijt als je dat gaat vervangen voor nog meer Mogwais en Slowdives.

Miles Kane wordt wel overdreven slecht neergezet hier, vind ik. Relatief aan de line-up van zaterdag stelt het weinig voor, ja, maar The 1975 op zondag is nog vele malen kutter en binnen de matig gevulde Lowlands line-up van vorig jaar vond ik Miles Kane nog best een aardig tussendoortje.
Ja, Lowlands, laat Miles Kane daar lekker blijven.

Maar waarom worden voorbeelden zo letterlijk genomen? Dat is voor de discussie dodelijk, nog dodelijker dan het standaard "maar er moeten wel mensen komen", dat is namelijk geen argument voor mij om een festival goed te vinden of te gaan, maar dan nog laat ik volgens mij zien daar wel degelijk rekening mee te houden, omdat iemand dat al een keer heeft ingebracht.

En waarom zou je Franz Ferdinand schrappen?

Ik vind dat het festival nog te veel op 2 gedachte hinkt en dat zou ze wel eens kunnen nekken, ze zullen toch een keuze gaan maken, gaan ze voor de groei naar 30.000 en boeken ze veiliger of gaan ze voor een scherpere line-up en houden ze vast aan 15.000.
Ja, dat tweede deel over Miles Kane was een beetje off-topic, het eerste deel van mijn reactie was algemener, die van Piet volgens mij ook. Ik denk dat de twee gedachten wel aardig samen gaan zo en dat juist die 2 gedachten (die ook weer niet zó ver uit elkaar liggen) nodig zijn om genoeg mensen te blijven/gaan trekken, maarja, de waarheid weten we allemaal nog niet en zal ook voor de organisatie (die toch duidelijk laat merken zelf ook meer van de Slowdives te zijn) niet 100% helder zijn.
Uiteraard en de vergelijking met LGW is wat dat betreft ook prima, maar als ze op deze manier doorgaan is dat m.i. een slechte keuze en zal ik het blijven volgen, maar niet met bovenmatige interesse, de lijn van dit jaar vond ik vrij teleurstellend, terwijl ze m.i. alles in handen hebben om verreweg het beste outdoorfestival van Nederland te worden.

Het is dat Slowdive op Primavera waanzinnig speelde anders was ik dit jaar niet eens gegaan, ook niet als ik geen verplichtingen had dit weekend.
Vind het wel best zo. Prima acts gezien ook bij de commercieelere acts. Met stage 3/5 had je soms nog mooi afwijk mogelijkheden. En zo 'n Pixies zou met sommige nummers ook gewoon op een 3fm gespeeld kunnen worden. Hoeft niet per definitie slecht te zijn.
Wat ik nog steeds mis zijn de Sharon van Etten's, Bill Callahan's en Stephen Malkmussen van de wereld. BKS hoeft geen Primavera te worden met 20 reünie gigs, maar de kwaliteit van de artiesten kan echt wel een stuk omhoog. Geen Babyshambles, Angus and Julia Stone en Franz Ferdinand, maar TV on the Radio, Tinderstick, Spoon en Wilco bijv.
Maar kom op Stefan, die namen staan er toch gewoon óók!? En ze moeten ook wel beschikbaar zijn he, welke van die grotere indienamen hadden dit weekend vrij en stonden er niet?

Ik zou genoemde namen ook graag zien, maar het festival wordt niet enkel voor Graz georganiseerd he. Al blijkt inderdaad wel dat ze dus toch ook aan de scherpere kant nog wat potentiële bezoekers kunnen vissen, maar als je ziet hoe rustig het toch nog was bij bijvoorbeeld Slowdive, zit daar denk ik niet zomaar de groei.
Stefan Wrote:Wat ik nog steeds mis zijn de Sharon van Etten's, Bill Callahan's en Stephen Malkmussen van de wereld. BKS hoeft geen Primavera te worden met 20 reünie gigs, maar de kwaliteit van de artiesten kan echt wel een stuk omhoog. Geen Babyshambles, Angus and Julia Stone en Franz Ferdinand, maar TV on the Radio, Tinderstick, Spoon en Wilco bijv.
3 van de 4 namen touren naar mijn weten.

Ze gaan het niet zomaar veranderen. En Franz Ferdinand geen kwaliteit noemen daarmee doe je band erg te kort.
Franz Ferdinand heeft wat mij betreft wel prima bewezen dat dat ook op zo'n festival kan. Iedereen is muziekliefhebber, gaat voor de muziek en kent daadwerkelijk ook (het grootste deel van) de nummers. Dat gaf het concert toch echt een grote kwaliteitsimpuls. Het was het beste optreden dat ik van Franz Ferdinand zag.
Sphinx Wrote:Het was het beste optreden dat ik van Franz Ferdinand zag.

Ai. Maar dat kan ook 2 andere dingen betekenen dan dat Franz Ferdinand echt het beste optreden heeft gegeven van het weekend.

Ik woon praktisch om de hoek van het festival maar heb toch gezien de line-up besloten om niet te gaan. Ik mis toch net dat beetje. En daarnaast is 3 festivals in 1 maand iets te veel van het goede en heeft BKS persoonlijk het minste potentie dit jaar.
Het minste potentie ten opzichte van wat?
matthijs603 Wrote:Maar kom op Stefan, die namen staan er toch gewoon óók!? En ze moeten ook wel beschikbaar zijn he, welke van die grotere indienamen hadden dit weekend vrij en stonden er niet?

Ik zou genoemde namen ook graag zien, maar het festival wordt niet enkel voor Graz georganiseerd he. Al blijkt inderdaad wel dat ze dus toch ook aan de scherpere kant nog wat potentiële bezoekers kunnen vissen, maar als je ziet hoe rustig het toch nog was bij bijvoorbeeld Slowdive, zit daar denk ik niet zomaar de groei.
Daar zit juist wel groei. Een dagkaart van 67.50 voor enkel Slowdive is belachelijk veel geld. Enkel de diehards hebben daar zoveel geld voor over. Zet er een andere unieke grotere band bij en de stap om een dag naar de Beekse Bergen te komen is al een stuk kleiner.

James Blake, Franz Ferdinand, Pixies en een Wild Beasts het is niet slecht, maar ondertussen is het voor het publiek dat regelmatig naar festivals en concerten gaat ook wel een beetje been there, done that. Waarom gaan er zoveel mensen van hier naar Primavera? Niet om voor de 3e keer Pixies te zien. Laat BKS volgend jaar maar een dagje Mazzy Star, The Jesus and Mary Chain en Wilco doen en dan staat de tent niet half leeg.
Ik kan er goed naast zitten hoor, maar mijn indruk is dat Graz niet echt representatief is voor een relevant deel van 'de markt'. Vanuit heel Europa gaan mensen naar Primavera ja, maar zie je dat op termijn ook bij iets als BKS gebeuren? Zo ja, dan geef ik je gelijk, maar ik denk eerder dat 'het gat in de markt' in Nederlad meer ergens tussen Lowlands en Primavera in lag en ligt.
Wat betreft groei, heeft het festival niet juist groei nodig om meer slagkracht te krijgen op de festivalmarkt en zo bijzondere acts te kunnen binnenslepen?
matthijs603 Wrote:Ik kan er goed naast zitten hoor, maar mijn indruk is dat Graz niet echt representatief is voor een relevant deel van 'de markt'.

Ik zie echt niet in waarom we dit in onze overwegingen mee moeten nemen, we zien het festival, we zien de line-up, daar baseren we onze mening op, of er wel of geen mensen op af komen of het wel of niet representatief is, is voor die mening totaal niet relevant, het keer op keer herhalen hiervan alsof het wel relevant zou zijn maakt dat echt niet anders.
Loov Wrote:
Sphinx Wrote:Het was het beste optreden dat ik van Franz Ferdinand zag.

Ai. Maar dat kan ook 2 andere dingen betekenen dan dat Franz Ferdinand echt het beste optreden heeft gegeven van het weekend.

Ik woon praktisch om de hoek van het festival maar heb toch gezien de line-up besloten om niet te gaan. Ik mis toch net dat beetje. En daarnaast is 3 festivals in 1 maand iets te veel van het goede en heeft BKS persoonlijk het minste potentie dit jaar.
Je leest verkeerd. Niet het beste van het weekend (zaterdag dan, want toen was ik er alleen), maar het beste optreden van de band zelf in vergelijking met de andere keren dat ik ze zag. Slowdive was mijn hoogtepunt.
JorisR Wrote:Het minste potentie ten opzichte van wat?

Ten opzichte van Primavera en Graspop die ik ook in juni doe.
Sphinx Wrote:
Loov Wrote:
Sphinx Wrote:Het was het beste optreden dat ik van Franz Ferdinand zag.

Ai. Maar dat kan ook 2 andere dingen betekenen dan dat Franz Ferdinand echt het beste optreden heeft gegeven van het weekend.

Ik woon praktisch om de hoek van het festival maar heb toch gezien de line-up besloten om niet te gaan. Ik mis toch net dat beetje. En daarnaast is 3 festivals in 1 maand iets te veel van het goede en heeft BKS persoonlijk het minste potentie dit jaar.
Je leest verkeerd. Niet het beste van het weekend (zaterdag dan, want toen was ik er alleen), maar het beste optreden van de band zelf in vergelijking met de andere keren dat ik ze zag. Slowdive was mijn hoogtepunt.

Ah okay. Ik dacht al. Baalde toch wel dat ik Slowdive moest missen zo om de hoek bij me.