Graz

Full Version: Festivals buiten Europa
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Met een klein groepje willen wij in 2015 een keer een festival buiten Europa bezoeken. Zomaar voor de belevenis. We drinken graag een pint, houden van diverse muzieksoorten en vooral van een toffe sfeer. Heeft er iemand ervaring? Zou je die met me willen delen in deze topic? We zijn al een paar jaar aan het sparen en willen op korte termijn wel een keuze gaan maken. Denk aan Coachella, Ouside Lands, Rock in Rio, Fuji Rock e.d. Australie en Nieuw Zeeland vinden we te ver...

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, info en meningen, thnx!
Ik zou naar Japan gaan. Die hadden vorig jaar NIN, Bjork en The Cure als headliners. Kijk dat zijn pas toffe headliners.
Osheaga in Montreal is gaaf, vooral omdat je dan ook makkelijk de stad in kan.
Geen ervaring mee, maar ik zou zeker niet naar Japan gaan. Die hysterische Japanners zou ik maar matig kunnen waarderen. Ik zou een Amerikaans festival bezoeken, SXSW, New Orleans Jazz & Heritage festival bijvoorbeeld.
geluksknikker Wrote:Geen ervaring mee, maar ik zou zeker niet naar Japan gaan. Die hysterische Japanners zou ik maar matig kunnen waarderen. Ik zou een Amerikaans festival bezoeken, SXSW, New Orleans Jazz & Heritage festival bijvoorbeeld.

Japanners zijn juist hele nederige rustige mensen? Don't believe your television.
Sasquatch! heeft vaak wel een interessante line-up naar mijn smaak. Maar ja, ik ben totaal niet bekend met de markt buiten Europa, nog nooit geweest.
Japan heeft inderdaad de beste live-scene, maar dat geldt niet per sé ook voor festivals.

Een festival vinden dat qua line-up beter is dan de toppers die we in Europa kennen, lijkt me onmogelijk. "The best of the rest" zeg maar, vind je eerder in de States. Als het doel dus het festival is en niet per sé de reis daar rond, dan zou ik los voor Bonnaroo gaan.
Ik zou ook voor Bonnaroo gaan, wat een line-ups hebben die toch altijd! Maar... Peppers schrijft: "we drinken graag een pint". En dan moet je opletten op Amerikaanse festivals. Op Coachella kan je slechts alcohol drinken in bepaalde, afgesloten zones. Ik weet niet hoe dit op Bonnaroo zit....
Hangt er vanaf, als je echt voor het festival wil gaan, zoals Uplift hierboven aangeeft, lijkt Bonnaroo inderdaad de beste keuze. Is hoogstwaarschijnlijk het beste festival van Noord-Amerika, en de line-up is er meestal lichtjes briljant. Langs de andere kant is er ook Sasquatch, beetje meer langs de hipster kant, maar best fijn om te doen lijkt me.

Wil je er een interessante reis bij, plus mooie stad kan je voor Lollapalooza gaan, zit je toch wel lekker in Chicago centrum. Of als je alternatiever ingesteld bent Pitchfork Music Festival, ook in centrum Chicago, die hebben meestal een interessantere line-up. Governers Ball is commercieel gezien ook best leuk, in één van de 5 burroughs van New York. Of, ook al vermeld, Osheaga in Montréal.

Als je meer de showcase of ontdekkingstour wil opgaan, en minder een écht festivalgevoel wilt inruilen tegen een soort van stadsfeest sfeer: SXSW. Schijnt briljant te zijn.

Fuji Rock ziet er me dan ook een interessante keuze uit, zeker in vergelijking met dat vreselijke Summer Sonic. Voor de rest moet je denk ik niet echt ergens anders zijn buiten Japan of Noord-Amerika.
Maar kom aan: als je zo lang spaart wil je toch voor de ervaring gaan? De unieke cultuur? Japan is toch voor elke avontuur duizend maal interessanter dan de USA.
Ja, maar dan zou ik in eerste instantie ATP Tokyo of zo doen. Fuji Rock lijkt me zeker leuk, maar zou bij mij secundair aan b.v. een Japanse roadtrip zijn. Live-cultuur in Japan vind je vooral in de kleine clubs van Tokyo en consorten. Het zijn de grootste kenners, ginder.

Japan is ook het enige land waar de platenverkoop vooruit i.p.v. achteruit gaat, bijvoorbeeld.

Eerlijk gezegd: qua festivals hebben we hier in Europa toch wel de beste, met o.m. Primavera, Glastonbury en Roskilde. Voor mij zal een overzees festival enkel zinvol zijn als ik er een reis kan aan vast koppelen.
Bedankt voor de reacties, ik merk dat de meningen wat verdeeld zijn, net als in onze groep.
We horen inderdaad dezelfde dingen zoals Japanners (meningen verschillen hier erg over), bier op festivals in Amerika en inderdaad de tijdsduur, gaan we voor een paar dagen/ weekje of gaan we voor een reis...
Ik denk ook dat we in Europa zeker niet te klagen hebben over de festivals, maar zoals als ik al aangaf gaat het om de belevenis, een "uitbreiding/ aanvulling" aan onze gezamenlijke hobby.

Maar ik begrijp dat er nog niemand een festival buiten Europa heeft gedaan?
En verder ook geen info over Rock in Rio (de Janeiro)?
Gunnar, ik en toolhead gingen naar Coachella en ik denk dat er nog wel een paar andere Graz'ers één of ander Amerikaans festival bezocht hebben.

Rock in Rio vindt tweejaarlijks plaats in Lisboa en Madrid. Het zou ook terugkeren naar Rio zelf, maar details heb ik niet. Sowieso is dat dan een city-trip-festival, want het is geen zuiver festival met camping en apart terrein, etc.
Maar Coachella viel tegen dan?
Ik was er in 2007, dus dat telt gewoon niet meer mee. Qua optredens nog steeds het beste festival ooit, maar dat was ook wel een uitzonderlijke editie.

Als festival doet het onder voor Roskilde en wellicht ook Glastonbury. Natuurlijk is de setting en de combo met een roadtripje doorheen het Californische binnenland meer dan voldoende argument om erheen te gaan.
deze poster is gruwelijk goed (ik ga niet, maar wat een namen)
[Image: 1017619_10152073187263673_916164843_n.jpg]
Als je in bent voor wat folklore naast goede namen kan ik misschien Silverlake Festival aanraden,
in Thailand. Is op 1 maart, ik ga er ook heen.
Headliner is NIN, verder nog Hives, Foals, The Used, Rebelution...en de folklore zijn de Thaise bands natuurlijk.

filmpje over festival: http://www.youtube.com/watch?v=GFn_0X1goPs
Dit is ook wel fijn.

[Image: 1618403_10151982284551849_1545931936_n.jpg]

[Image: tumblr_inline_mm4vf52OEh1qz4rgp.jpg]
Ik zit hier likkebaardend die lineup te bekijken...
Ziet er niet verkeerd uit inderdaad

Alleen wel oppassen dat je geen alligator aan je bil hebt hangen.
Ooit win ik de Staatsloterij en ga ik een jaar lang dit soort festivals af.
Ik sprak eens een journalist die op Fuji rock was geweest, hij vond het organisatorisch / logistiek vrij rampzalig. Dan zou ik het echt ondergeschikt maken aan een rondreis Japan.
En wat hierboven al staat, als je iets buiten Europa doet is het echt zonde als je er niet wat aan vastplakt.
Bij Iceland Airwaves, Coachella en Burning Man (niet echt een muziekfestival) was de combi van omgeving, reis en het festival absoluut meer dan de som der delen. Je bent relatief het meest kwijt aan de vliegtickets, dan kun je beter wat langer blijven en wat meer van het land zien.

Coachella was tof, maar wel een overkill aan namen waardoor je lang niet alles kan zien. Plus nazi security die 100% controleren op drank en drugs. Tegenwoordig schijn je wat makkelijker op en neer te kunnen naar de camping, maar in 2009 was dat nog "binnen is binnen": als je nog iets uit je tent wilde halen kon je geen tweede keer het terrein op.

Bonnaroo schijnt iets meer a la Sziget en Glasto te zijn: één keer toegang / controle en binnen die hekken zowel de camping als de podia.
Burning Man is leuk als je eens iets totaal anders wilt: niet echt een muziekfestival, wel een onvergetelijke ervaring qua saamhorigheid, setting en beleving van je omgeving.

Als ik de festivals waar ik tot nu toe geweest puur op festival (dus los van de reis / omgeving) beoordeel, vond ik Glastonbury 2010 (het bleef droog) en Roskilde (2006 t/m 2010 geweest) er bovenuit steken. Bij Iceland Airwaves, Coachella en met name Burning Man was het echt de hele vakantie en reis waar het festival een onderdeel van was.
Indiaantje89 Wrote:Ziet er niet verkeerd uit inderdaad

Alleen wel oppassen dat je geen alligator aan je bil hebt hangen.

Big Grin

Carson creek ranch ook, hoe redneck wil je het hebben?
Ik ben dit gewoon serieus aan het overwegen...