Graz

Full Version: Festival top 10 (NL)
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Als geld en reistijd er niet toe zouden doen en als je uitgaat van de best mogelijke situatie voor een festival (qua weer, gezelschap en line-up die reëel is voor het festival), naar welke meerdaagse festivals zouden jullie in 2023 dan het liefst gaan, binnen Nederland?

1. Best Kept Secret - sluit het best aan bij mijn smaak, mooie mix van grotere en kleinere namen en een heel fijn terrein. Meestal prima publiek ook. De undercard met name mag wel waar wat spannender dan vorig jaar, maar dit blijft toch mijn nummer 1.
2. Le Guess Who? - ik weet niet of ik hier ooit (4 dagen) zou zijn geweest als ik niet in Utrecht woonde, maar inmiddels is dit festival al jaren vaste prik om grotendeels buiten de normale lijntjes van smaak te kijken.
3. Into The Great Wide Open - vooral vanwege de locatie (vakantiesfeer), maar in de beste jaren ook een ontzettend fijn programma.
4. Rewire - nog nooit geweest, maar velen hier zijn enorm enthousiast en het lijkt me een net wat toegankelijkere versie van LGW; benieuwd dus!
5. Lowlands - heeft de laatste jaren wel erg weinig krenten in de pap en is me wat te druk, maar door de breedte van het programma blijft dit toch een mooi festival.
6. Grasnapolsky - qua programma een soort Popronde + (niets zal je echt omver blazen, maar er zitten altijd wel wat leuke ontdekkingen bij), qua sfeer heel ontspannen en intiem.
7. Down The Rabbit Hole - ieder jaar een paar mooi krenten, maar ook ieder jaar teleurstelling bij het zien van het blokkenschema. Het festival is qua presentatie vrij irritant, maar als je dat allemaal aan de kant kunt zetten biedt het genoeg mogelijkheden voor een mooi weekend.
8. Zwarte Cross
9. Roadburn - 8 en 9 lijken me eigenlijk niet echt mijn ding, maar zijn wel 'anders' genoeg om eens benieuwd te zijn.
10. Pinkpop - dan toch wat interessanter al die andere 'pops'. Jaren niet meer geweest, maar het lijkt me eigenlijk heel leuk als mijn dochtertje hier over 10 jaar voor een of andere popact graag heen wil en ik dan mee 'moet'. Smile
1. Le Guess Who?, 2. Rewire, 3. Roadburn, 4. Gaudeamus, 5. Grauzone, 6. Conflux, 7. Dekmantel, 8. FAQ, 9. Soulcrusher, 10. Draaimolen

Bonus: Valkhof Festival
1. Roadburn
2. Best Kept Secret
3. Grauzone
4. Le Guess Who?
5. Into The Great Wide Open
6. Soulcrusher
7. Misty Fields
8. Mama's Pride
9. Down The Rabbit Hole
10. Pinkpop
1) Rewire
2) LGW?
3) Roadburn
4) Into The Great Wide Open
5) DTRH
6) Lowlands
7) BKS
8) Explore The North
9) FAQ
10) Paaspop

LL en BKS lijkt mij wel leuk om eens terug te keren, en nog nooit DTRH gedaan dus waarom niet. Paaspop spreekt voor zich. De rest is gerangschikt op wat ik zou willen doen gebaseerd op verslagen/reputatie van voorgaande edities.
1) Rewire
2) LGW
3) BKS
4) Grauzone
5 - 10) kan afgeschaft worden
1. Rewire
2. North Sea Jazz
3. Le guess who?
4. Roadburn
5. Best Kept Secret
6. Grauzone
7. Dekmantel
8. Motel Mozaique
9. Mondriaan Jazz
10. Geen idee

En dan bezoek ik er hier max 2 of 3 per jaar van.
1. Rewire: het festival dat ik in de praktijk altijd het leukst vind
2. LGW?: spreekt voor zich
3. North Sea Jazz: de enige reden dat ik hier nog nooit geweest ben is de kosten + reistijd
4. Roadburn: zie NSJ + ze programmeren steeds meer dingen die ik de moeite waard vind
5. Dekmantel: als ik er niet voor hoef te betalen, zijn doorgesnoven Britten een stuk beter te accepteren
6. BKS: is gewoon prima
7. Conflux: ben wel benieuwd
8. Sonic Acts: als (reis)tijd er niet meer toe doet, is het ook niet meer erg dat het over 4 weken verspreid is
9. FAQ: zie 7
10. ESNS: dit is vast kut in de praktijk, maar dat wil ik dan ook wel eens meemaken