Graz

Full Version: WK 2022
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42
Je kunt moeilijk wereldkampioen worden met Lloris in de goal natuurlijk. Van Den Bempt had al eens gedropt dat ie een pakkans van 12% had, sja.
(18-12-2022, 19:59)Kreuz Wrote: [ -> ]Je kunt moeilijk wereldkampioen worden met Lloris in de goal natuurlijk. Van Den Bempt had al eens gedropt dat ie een pakkans van 12% had, sja.
Martinez is wel een fenomeen hoor. Die heeft persoonlijk Argentinië WK gemaakt.
Nog altijd geen fan van penalties als manier om een wedstrijd te beslissen, maar Argentinië uiteindelijk wel verdiend de winnaar.
Dit was de eerste, en dus enige, WK-wedstrijd die ik gezien heb. Geen spijt van. Wat een thriller! Over de hele wedstrijd gezien Argentinië inderdaad de verdiende winnaar. En ik vind het toch mooi, ook al ben ik geen fan van Argentinië, dat Messi  afscheid kan nemen met een wereldtitel.
De mantel van Qatar, prachtige symboliek en ook beetje tekenend voor dit WK.
Mooie afsluiting van het Messi - Ronaldo tijdperk. Op naar Haaland vs Mbappe.
[Image: FkS0jakWYAEWDD4?format=jpg&name=large] wat een debiel is het ook. Beste speler van dit toernooi, dat weer wel.
Fantastische foto met die randdebiel op de achtergrond.
Nou, tot over 4 jaar in Noord Amerika. Wordt vet.
Messi: ik wist dat God mij de titel zou geven..

Ze gaan wel ver hoor . Bedoelt hij nu Infantino, de Qatarese organisatie, of de emir?
Slotje?
Ik vond het uiteindelijk een mooi toernooi qua voetbal. Een hoop mooie goals gezien en geweldig veel spanning, om dat vervolgens af te sluiten met de mooiste finale sinds ik voetbal kijk.
Hier ben ik het echt niet mee eens. De poulefase kende nog wat spanning, maar de knock-outfase werd vooral gekenmerkt door slecht, afwachtend en saai voetbal. De finale verliep tot de 80ste minuut ook zo dankzij Frankrijk maar wist zich op de valreep nog te ontpoppen tot een spektakelstuk.

Messi, Marokko, Modric, Mbappe.

Boek dicht, nooit meer openen. Kan niet wachten tot de competitie weer begint.
Marokko heb ik het meeste van genoten.
Beste WK sinds 2006 en als je de finale nog even laat bezinken, wellicht zelfs sinds 1998. De knock-outfases van alle WK's vanaf 2010 waren minder dan deze. Qatar miste sportief gezien enkel meer grote affiches en de twee best voetballende teams in de finale - maar nummers 3 en 4 hadden helaas geen scorende spitsen.

Recency bias bestaat m.n. ook als het gaat om negatieve zaken, en we vergeten al eens dat het Argentinië van 1986 of het Brazilië van 2002 ook toen niet de mooist voetballende teams waren. Maar ze worden tegenwoordig wel op een voetstuk geplaatst. En dat zal uiteindelijk ook gebeuren met het Argentinië van Messi. Qua algemeen niveau heeft de timing in het seizoen een positief effect gehad, dat zag je ook gisteren tijdens de finale. Het 'nieuwe' voetbal is minder aantrekkelijk, maar dat zie je ook al een aantal jaren in de CL terug. Toch is dit niet het WK geworden van afbraakploeg Frankrijk of van alle belangrijke goals uit stilstaande fases, wat al een overwinning op zich is. Qatar zorgt helaas voor een blijvende slechte nasmaak, dus het is gewoon lastig om dit WK te zien voor wat het was: sportief zeker een 8 op 10 en dus een van de betere moderne eindtoernooien samen met o.a. het EK 2008 en dus Frankrijk 98.
(19-12-2022, 09:38)JorisR Wrote: [ -> ]Slotje?

Die is trainer van Feyenoord toch?
Heeft het wel in zich een Slot te worden
(19-12-2022, 10:40)Schobbeyak Wrote: [ -> ]Hier ben ik het echt niet mee eens. De poulefase kende nog wat spanning, maar de knock-outfase werd vooral gekenmerkt door slecht, afwachtend en saai voetbal. De finale verliep tot de 80ste minuut ook zo dankzij Frankrijk maar wist zich op de valreep nog te ontpoppen tot een spektakelstuk.

Messi, Marokko, Modric, Mbappe.

Boek dicht, nooit meer openen. Kan niet wachten tot de competitie weer begint.

Klinkt als een hitje van Hanson..
Mmmmbappe
Mmmmbappe
(19-12-2022, 10:48)Uplift Wrote: [ -> ]Beste WK sinds 2006 en als je de finale nog even laat bezinken, wellicht zelfs sinds 1998. De knock-outfases van alle WK's vanaf 2010 waren minder dan deze. Qatar miste sportief gezien enkel meer grote affiches en de twee best voetballende teams in de finale - maar nummers 3 en 4 hadden helaas geen scorende spitsen.

Recency bias bestaat m.n. ook als het gaat om negatieve zaken, en we vergeten al eens dat het Argentinië van 1986 of het Brazilië van 2002 ook toen niet de mooist voetballende teams waren. Maar ze worden tegenwoordig wel op een voetstuk geplaatst. En dat zal uiteindelijk ook gebeuren met het Argentinië van Messi. Qua algemeen niveau heeft de timing in het seizoen een positief effect gehad, dat zag je ook gisteren tijdens de finale. Het 'nieuwe' voetbal is minder aantrekkelijk, maar dat zie je ook al een aantal jaren in de CL terug. Toch is dit niet het WK geworden van afbraakploeg Frankrijk of van alle belangrijke goals uit stilstaande fases, wat al een overwinning op zich is. Qatar zorgt helaas voor een blijvende slechte nasmaak, dus het is gewoon lastig om dit WK te zien voor wat het was: sportief zeker een 8 op 10 en dus een van de betere moderne eindtoernooien samen met o.a. het EK 2008 en dus Frankrijk 98.

Echt? Welke K-O wedstrijd behalve de finale ga je je herinneren dan?
Kroatië-Brazilië, ofte een masterclass in taktiek vs een team dat uitGaaT van EiGEn SteRkte. En vooral een masterclass van Modric.
Engeland-Frankrijk was gewoon ouderwets goed.
Frankrijk-Marokko was misschien wel de beste KO-wedstriijd, maar die zullen we minder onthouden omdat Frankrijk zo cynisch speelde.
En dan is er natuurlijk Argentinië-Nederland.

Dat zijn er toch vier, en ik noem nu een Spanje-Marokko niet omdat die op 0-0 eindigde. Op het vorige WK had je er ongeveer ook zoveel (België twee keer in de hoofdrol, Frankrijk-Argentinië en Kroatië-Engeland); in 2014 kleurde enkel Duitsland de eindfase van dat toernooi (al tegen Algerije was het erg spannend, en later natuurlijk die 1-7, maar verder kan ik enkel België-VS bedenken), in 2010 was het Nederland die voor spanning in de KO-fase zorgde, maar zonder aantrekkelijk voetbal. En in 2006 kan ik behalve de finale enkel Frankrijk-Spanje (8e finales) en Duitsland-Italië noemen in wat toen een ronduit slechte KO-fase was. 2002 was een farce en daar moest Brazilië de meubelen redden met als hoogtepunt die match tegen Engeland (verder niets). Dus je moet al terug naar '98 met Argentinië-Engeland, Frankrijk-Chilavert, Denemarken-Brazilië, Argentinië-Nederland, Brazilië-Nederland, Kroatië-Frankrijk en wellicht nog een paar voor je een WK vindt waarin de KO-fase zonder de finale mee te rekenen écht beter was. Opnieuw: recency bias.
(19-12-2022, 10:40)Schobbeyak Wrote: [ -> ]Hier ben ik het echt niet mee eens. De poulefase kende nog wat spanning, maar de knock-outfase werd vooral gekenmerkt door slecht, afwachtend en saai voetbal.

Ik weet niet welk referentiekader je hebt maar dit is redelijk standaard voor een WK.
Bovendien is spanning niet hetzelfde als goed voetbal, of het gebrek aan spanning hetzelfde als slecht voetbal. En spanning was er beslist. Mijn verwachte levensduur is met Kroatië-Brazilië en Argentinië-NL in één avond een lustrum of wat gedaald. In Qatar waren teams meer aan elkaar gewaagd dan op vorige WK's. Maar wat ik eerder ook al zei: het niveau van interlandvoetbal is al jaren ietwat gedaald; de kwaliteit op het veld in zo'n (halve) finale is nu toch minder dan pakweg in 2006. Waarmee ik weer tot mijn eerste zin kom: gebrek aan spanning of saaiheid is niet hetzelfde als slecht voetbal en vice versa. Heel soms eindigen er ook briljante wedstrijden op 0-0, zelfs in de CL.
(19-12-2022, 11:44)Uplift Wrote: [ -> ]Bovendien is spanning niet hetzelfde als goed voetbal, of het gebrek aan spanning hetzelfde als slecht voetbal. En spanning was er beslist. Mijn verwachte levensduur is met Kroatië-Brazilië en Argentinië-NL in één avond een lustrum of wat gedaald. In Qatar waren teams meer aan elkaar gewaagd dan op vorige WK's. Maar wat ik eerder ook al zei: het niveau van interlandvoetbal is al jaren ietwat gedaald; de kwaliteit op het veld in zo'n (halve) finale is nu toch minder dan pakweg in 2006. Waarmee ik weer tot mijn eerste zin kom: gebrek aan spanning of saaiheid is niet hetzelfde als slecht voetbal en vice versa. Heel soms eindigen er ook briljante wedstrijden op 0-0, zelfs in de CL.


Nee, klopt. Maar spanning kan wel het gebrek aan goed voetbal vergoeden. Écht goed voetbal hebben we eigenlijk alleen in de wedstrijd Spanje - Duitsland gezien. Op de finale na heb ik echt geen wedstrijd gezien die ik achteraf niet had willen missen. (of wedstrijden gemist waarvan ik achteraf baal.)

2002 was wat dat betreft ook wel een kut-Wk, maar dat kwam ook door de speeltijden en het gebrek aan NL-elftal.

Vorig toernooi vond ik bijvoorbeeld België - Japan en België - Brazilië wel echt leuke (spannende) wedstrijden.

NL - Argentinië kwam daar misschien qua spanning bij in de buurt, maar dat was zo hemeltergend slecht.
Als je die twee Belgische wedstrijden noemt, moet je imo ook Frankrijk-Marokko en Engeland-Frankrijk noemen. En ja, uiteindelijk heeft de finale van dit WK bepaald dat dit i.p.v. een matig op z'n minst een 'subtop-WK' is. Dat + de individuele prestaties van de twee protagonisten zijn natuurlijk ook wel wat waard.

Verder zijn we het denk ik eens, maar ik zie het veel meer als een gevolg van een interlandvoetbal dat al zo'n decennium in transitie zit qua niveau, dan als het gevolg van wat modern voetbal is of zo. Net als met moderne muziek kun je modern voetbal imo niet zomaar in hokjes plaatsen; het is soms ook heel aanvallend en juist wel gestoeld op balbezit. Hopelijk zijn er op het WK 2026 zowel meer teams zoals Marokko bij als teams met een basiself om van te smullen en die zich kan meten aan de beste clubs. De laatste keer dat we dat hadden, was wellicht Spanje in 2010.
(19-12-2022, 12:40)Schobbeyak Wrote: [ -> ]
(19-12-2022, 11:44)Uplift Wrote: [ -> ]Bovendien is spanning niet hetzelfde als goed voetbal, of het gebrek aan spanning hetzelfde als slecht voetbal. En spanning was er beslist. Mijn verwachte levensduur is met Kroatië-Brazilië en Argentinië-NL in één avond een lustrum of wat gedaald. In Qatar waren teams meer aan elkaar gewaagd dan op vorige WK's. Maar wat ik eerder ook al zei: het niveau van interlandvoetbal is al jaren ietwat gedaald; de kwaliteit op het veld in zo'n (halve) finale is nu toch minder dan pakweg in 2006. Waarmee ik weer tot mijn eerste zin kom: gebrek aan spanning of saaiheid is niet hetzelfde als slecht voetbal en vice versa. Heel soms eindigen er ook briljante wedstrijden op 0-0, zelfs in de CL.

Op de finale na heb ik echt geen wedstrijd gezien die ik achteraf niet had willen missen. (of wedstrijden gemist waarvan ik achteraf baal.)

Spanje - Costa Rica, Argentinie -Saoudi Arabie, alle wedstrijden van Duitsland, Belgie - Marokko, Spanje - Japan, Argentinie - Mexico, Kameroen - Servie, Servie- Zwitserland zijn er zomaar een paar uit de groepsfase echt wel memorabel waren. In de 8ste finales meer dan genoeg mooie momenten gehad, NL - VS, de penalty's bij Marokko- Spanje, de show van Brazilie tegen Zuid-Korea.

Dit is dan wat ik uit het hoofd oplepel. Kwartfinales en halve finales waren sowieso zinderend van spanning.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42