Graz

Full Version: WK 2022
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42
Ik ben wel blij dat ik wat kan werken, lol.
https://twitter.com/sjoerdmossou/status/...2Hicj9VjTg

Vermakelijke Twitter fittie tussen Missouri en Zonneveld. Ook op de AD sportredactie zijn de meningen over Qatar verdeeld Wink

Edit: Mossou uiteraard
(29-11-2022, 12:26)Gunnar Wrote: [ -> ]https://twitter.com/sjoerdmossou/status/...2Hicj9VjTg

Vermakelijke Twitter fittie tussen Missouri en Zonneveld. Ook op de AD sportredactie zijn de meningen over Qatar verdeeld Wink

Dit is wel waarom ik zo van Twitter hou he.
Ook wanneer ik die discussie nog niet voorbij had zien komen, had ik ongezien voor het kamp tegen Sjoerd Mossou gekozen.
Deze discussie gaat denk ik vooral over context, iets wat kinderlijke moralisten maar niet willen snappen omdat ze in essentie te lui / onwelwillend zijn om voldoende complexe ideeën en antwoorden te formuleren die rekening houden met de gelaagde werkelijkheid en dialectiek.
(29-11-2022, 11:38)Uplift Wrote: [ -> ]Serieus, hoe KDB heeft gedaan de afgelopen twee wedstrijden, is eigenlijk reden genoeg om hem uit de selectie te zetten. Wat een fucking baby. Ga terug naar City, jongen.

KDB wordt gewoon niet optimaal gebruikt. Krijgt niet de ballen die hij verdiend. Ik kijk te veel Sporza, I know, maar Arnar Vidarsson haalde gisteren met cijfers en grafiekjes wel mooi aan dat het probleem is dat de verdediging gewoon niet vooruit voetbalt. Open ruimtes niet gebruikt. De bal niet speelt. Kijk naar Spanje hoe zij dat doen? Kijk naar Kroatië? Busquets is dezelfde draaischijf als KDB daar als hij bij ons en daar gaat ie-de-re bal quasi naar hem.
(29-11-2022, 12:39)Kreuz Wrote: [ -> ]
(29-11-2022, 11:38)Uplift Wrote: [ -> ]Serieus, hoe KDB heeft gedaan de afgelopen twee wedstrijden, is eigenlijk reden genoeg om hem uit de selectie te zetten. Wat een fucking baby. Ga terug naar City, jongen.

KDB wordt gewoon niet optimaal gebruikt. Krijgt niet de ballen die hij verdiend. Ik kijk te veel Sporza, I know, maar Arnar Vidarsson haalde gisteren met cijfers en grafiekjes wel mooi aan dat het probleem is dat de verdediging gewoon niet vooruit voetbalt. Open ruimtes niet gebruikt. De bal niet speelt. Kijk naar Spanje hoe zij dat doen? Kijk naar Kroatië? Busquets is dezelfde draaischijf als KDB daar als hij bij ons en daar gaat ie-de-re bal quasi naar hem.

Maar je hebt gewoon de spelers niet, Kreuz. Tenzij je ze daarvoor gaat kneden, zoals Luis Enrique nu al jaren doet met Spanje. Martinez had een jaar geleden wel kunnen vaststellen dat je met Alderweireld-Vertonghen geen WK kunt winnen en dan kun je zowel kiezen voor de jeugd en hen bepaalde automatismen aanleren. Je hebt immers toch niets te verliezen. 

Busquets is van een iets ander allooi, maar ik snap wat je bedoelt. Neemt niet weg dat KDB zichzelf ook niet nuttig heeft wíllen maken. Hij bleef die onmogelijke ballen versturen en vroeg daarna met zijn lichaamstaal aan pakweg Batshuayi of Trossard waarom ze niet meer zoals Haaland kunnen zijn. En dat is imo onvergefelijk.
(29-11-2022, 12:39)Uplift Wrote: [ -> ]Deze discussie gaat denk ik vooral over context, iets wat kinderlijke moralisten maar niet willen snappen omdat ze in essentie te lui / onwelwillend zijn om voldoende complexe ideeën en antwoorden te formuleren die rekening houden met de gelaagde werkelijkheid en dialectiek.

Is dit Uplift speak voor ‘laat me gewoon lekker voetbal kijken en vermoei me niet met die vervelende context’?

Je verpersoonlijkt wel mooi waarom zoveel mensen zich van linkse politici hebben afgekeerd; wel altijd de opgeheven vinger en het morele gelijk claimen, maar zelf selectief shoppen als het om de persoonlijke belevingswereld gaat.

Alsof iemand die tegen racisme is toch maar bij de intocht met Zwarte Pieten gaat kijken omdat het zo’n fijne traditie is.
(29-11-2022, 12:44)Uplift Wrote: [ -> ]
(29-11-2022, 12:39)Kreuz Wrote: [ -> ]
(29-11-2022, 11:38)Uplift Wrote: [ -> ]Serieus, hoe KDB heeft gedaan de afgelopen twee wedstrijden, is eigenlijk reden genoeg om hem uit de selectie te zetten. Wat een fucking baby. Ga terug naar City, jongen.

KDB wordt gewoon niet optimaal gebruikt. Krijgt niet de ballen die hij verdiend. Ik kijk te veel Sporza, I know, maar Arnar Vidarsson haalde gisteren met cijfers en grafiekjes wel mooi aan dat het probleem is dat de verdediging gewoon niet vooruit voetbalt. Open ruimtes niet gebruikt. De bal niet speelt. Kijk naar Spanje hoe zij dat doen? Kijk naar Kroatië? Busquets is dezelfde draaischijf als KDB daar als hij bij ons en daar gaat ie-de-re bal quasi naar hem.

Maar je hebt gewoon de spelers niet, Kreuz. Tenzij je ze daarvoor gaat kneden, zoals Luis Enrique nu al jaren doet met Spanje. Martinez had een jaar geleden wel kunnen vaststellen dat je met Alderweireld-Vertonghen geen WK kunt winnen en dan kun je zowel kiezen voor de jeugd en hen bepaalde automatismen aanleren. Je hebt immers toch niets te verliezen. 

Busquets is van een iets ander allooi, maar ik snap wat je bedoelt. Neemt niet weg dat KDB zichzelf ook niet nuttig heeft wíllen maken. Hij bleef die onmogelijke ballen versturen en vroeg daarna met zijn lichaamstaal aan pakweg Batshuayi of Trossard waarom ze niet meer zoals Haaland kunnen zijn. En dat is imo onvergefelijk.

In plaats van vier jaar lang vast te hangen aan dat koppel Vertonghen-Alderweireld, in principe gewoon twee backs die nu bij ons centraal spelen (waarom zelfs?), had Martinez kunnen bouwen op jonge gasten. Maar dat werd nooit gedaan. Toegegeven jongens als Debast, Faes en Theate zijn nog piepjong, maar Dendoncker? Again.. Mechele? En het feit dat er ook voor die twee nooit écht een alternatief qua opvolging werd gezocht. In tegenstelling tot bv. een Witsel (Thielemans).

Martinez moést kneden. En dat heeft hij te weinig gedaan in de aanloop van dit WK. Het vorige WK stond z'n team volledig op punt, nu niet. 

Klopt ook wel natuurlijk, maar ik veronderstel dat dat een gebrek aan automatisme in dit team is. Als je de hele aanloop met Hazard en Lukaku speelt en je moet dan Batsman en Trossard gaan aanspelen, mja. En Trossard 'is' goed. Batshuayi 'is' goed. Ze moeten gewoon anders aangespeeld worden. Heel het 'systeem' staat op de helling en dat is nu te laat.
(29-11-2022, 12:50)Gunnar Wrote: [ -> ]
(29-11-2022, 12:39)Uplift Wrote: [ -> ]Deze discussie gaat denk ik vooral over context, iets wat kinderlijke moralisten maar niet willen snappen omdat ze in essentie te lui / onwelwillend zijn om voldoende complexe ideeën en antwoorden te formuleren die rekening houden met de gelaagde werkelijkheid en dialectiek.

Is dit Uplift speak voor ‘laat me gewoon lekker voetbal kijken en vermoei me niet met die vervelende context’?

Je verpersoonlijkt wel mooi waarom zoveel mensen zich van linkse politici hebben afgekeerd; wel altijd de opgeheven vinger en het morele gelijk claimen, maar zelf selectief shoppen als het om de persoonlijke belevingswereld gaat.

Alsof iemand die tegen racisme is toch maar bij de intocht met Zwarte Pieten gaat kijken omdat het zo’n fijne traditie is.

Ik had me voorgenomen om niet meer op je kinderachtige takes en gratuite scheldtirades te antwoorden, maar de zwarte piet-casus die je schetst kan ik niet laten lliggen omdat het net perfect illustreert waarom ik jouw takes zo slecht vind. Die casus komt wellicht vaker voor dan je denkt en toont ook aan hoe jij van ons beider de moralistische cherry picker bent.

Waarom: omdat je het volledig overlaat aan de individuele sfeer. Wat wel of niet moreel verantwoord is en wat juist of fout, progressief of conservatief is, reduceer je steevast tot individueel gedrag. En net dat individueel gedrag zal vaker wel dan niet tegenstrijdigheid bevatten, ingegeven door systemische zaken, praktische overwegingen of de cognitieve dissonantie waar we allemaal mee te maken krijgen in deze dystopische tijden. Dat is op zich geen excuus om individueel gedrag niet te veranderen; maar een focus op individueel gedrag moet in mijn ogen beperkt zijn tot wat effectief resultaat kan opleveren. Ik zei het eerder al: geef me 10 kenmerken uit jouw leven, en ik vind even veel hypocriete gedragspatronen als wat ik doe m.b.t. dit WK. En net dát is - o, ironie - wat jij omschrijft als 'linkse politici waar men zich van afkeert'. Want op het ene moment zal de sociaal-liberaal van dienst (D66, PVDA of GL, maakt geen fuck uit) inderdaad met passie de one love armband of een boycot van Qatar 2022 verdedigen, om op het andere moment de bezuinigingen die veelal niét hun achterban/kiezers raken, te verdedigen. Waarom? Omdat ze zich hebben laten inkapselen door een kapitalistisch systeem en eigenlijk quasi geen beleid kunnen voeren of zelfs formuleren dat effectief iets structureel zou veranderen. Of simpelweg omdat de politieke vorming ontbreekt. Er wordt niet uitgegaan van de juiste voorwaarden scheppen voor dergelijke gedragsveradering op individueel niveau. En dat is een kapitale fout. 

Deze Bregmaneske moraal is niet veel anders dan de victoriaanse moraal van weleer: mechanisch, individueel en vooral: niet sluitend. Je kunt het immers niet extrapoleren naar de samenleving, want je formuleert nooit structurele antwoorden op problemen. En begrijp me niet verkeerd, een dergelijke moraal kan wel degelijk onderdeel zijn van een bewustzijn en is dus tot op zekere hoogte noodzakelijk. Bewustzijn vertrekt immers vanuit een waardensysteem. Maar wanneer je die waarden isoleert en als doel op zich gaat nemen, dan worden goede bedoelingen al snel reactionair en vooral contraproductief. 

Vertaald naar jou: je maakt er een punt van om mij te ontmaskeren als hypocriet. In essentie omdat je bevestiging wil dat JIJ iets goed doet. That's it. En hoe sneller je dat door hebt, hoe beter voor iedereen hier, gok ik. Je kunt net hetzelfde toepassen op vliegschaamte, vega eten, etc. Het juiste doen op individueel niveau zal nooit of nimmer effect hebben wanneer je dat gaat uitdragen als het model van verandering. Het tegendeel is eerder waar.

Moeten we dan maar naar Qatar 2022 kijken? Dat is een individuele keuze. En net dat is mijn hele punt hier. Als we collectief iets kunnen doen tegen zo'n toernooi, dan ben ik één en al oor weet je wel. Ook als het gevolg daarvan is dat we de NPO Start stream niet meer aanzetten. En sowieso: respect dat jij en reaper het volhouden. Zelf wéét ik gewoonweg waar ik best wel en niet energie in kan steken en bovendien had ik inderdaad zin in het WK. Maar leg me een soortgelijke casus voor met dezelfde take over een toernooi dat ik niet kijk wegens geen tijd of geen interesse, en mijn antwoord zou hetzelfde zijn.

Nu wou je wellicht nog weten wat het verschil is met de rel rond de One Love-armband in Nederland versus die in Qatar. Nou, om te beginnen, omdat het in Qatar niet mag en er sportieve gevolgen aan vastkleven. Maar ook: in Nederland is er unanimiteit over het gebruik ervan. Willen we dat ook elders in de wereld, dan zullen we vooral aan die voorwaarden moeten werken i.p.v. te roepen dat wij het beter weten en moreel superieur zijn.
Ook in Nederland niet unaniem, wel een voldoende grote meerderheid
Sterker nog: homofobie blijft ook hier een probleem, zoals recent aangetoond. Maar ervoor pleiten om die armband (al dan niet onder lichte dwang) te dragen is gezien die meerderheid gewoon logisch en zelfs al blijft het symbolisch, is het normaliseren ervan ergens wel een stap. Dat kun je gewoon niet 1-op-1 op een WK toepassen, zelfs als slechts een handvol West-Europese teams die keuze maakt. En dat is het hele ding: het zou een keuze moeten zijn. Maar in zo'n context kun je het niet vragen/opdringen van een Van Dijk, zoals je dat van de aanvoerder van Feyenoord wel kunt.

Enfin, het is zoals met veel dingen een kwestie van niet te simplistisch proberen zijn.
De persconferentie van de Rode Duivels, live: https://www.youtube.com/watch?v=AUq4l4rNwhU&t
Quote:"Sorry Uplift. Ik snap je punt, echt waar. Maar ik voel me hier niet lekker bij en we moeten ergens een lijn trekken, toch?"

"Is ook zo Gunnar, je kan je alleen niet overal druk op maken. Maar ik waardeer je morele bezwaren ook wel, hoor."

"Ah, dat is fijn om te horen."

.....

"Wist je trouwens dat je hele mooie ogen hebt?"

"Oh, Gunnar, jij ook jongen."

"Ik heb zin om nu met je naar een Noord-Franse stad te gaan en je eens goed aan de dikke Lille te zitten."

"Moi aussi!"

En ze leefden nog lang en gelukkig...

Kijk, zo kan het ook jongens. Hoeven wij niet naar die eeuwige paringsdans te blijven kijken.
Mijn voorstel was eigenlijk om samen in Doha heel hard Sheik Yerbouti te gaan luisteren, maar Uplift wilde niet provoceren.
QED. Achja, het was mijn fout om alsnog te reageren.
Klaassen in de basis lees ik, sterkte kijkertjes.
Tenminste wel een vechter en bijter. Hopelijk laat Depay eens wat zien, maar stiekem hoop ik dat hij 5 miljoen smeergeld heeft aangenomen en een kutwedstrijd op de mat legt.
Je ziet na 4 minuten al dat dit een hele zware dobber gaat worden.
Almoez Ali. Goeie voetbalnaam
Tegen het slechtste koppende team van dit WK niet met Luuk de Jong spelen. En Klaassen op 10, tsja…
Wereld assist van Klaassen. Beste nr. 10 ooit!
Luuk en Wout erin voor Klaassen en Memphis en alle ballen zo snel mogelijk het strafschopgebied in rammen, net zoals Premier League teams uit het rechterrijtje die van top 6 clubs proberen te winnen. Enige kans op succes voor dit elftal in de knock out rondes en ieder geval leuker om naar te kijken dan dit geneuzel.
Wout lekker naar huis sturen.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42