(07-07-2022, 14:11)meisbaer2 Wrote: [ -> ]Mooi joh, dat je dit zo hebt kunnen doen. Kan geen beter eerbetoon bedenken voor iemand die van muziek houdt.
ik ook, samen ongeveer 300 groepen gezien ofzo. moet het kwijt zijn.
heb ook een spotify playlist met alles wat we live ooit samen hebben gezien. geniet daar wel van en brengt altijd herinneringen boven
anyway
Dag 2
Half 4 smorgens thuis gekomen van werchter dag 1.
Gauw wat proberen slapen maar uiteindelijk maar afgeklokt op een 4 tal uurtjes
De vrijdag had een potentieel om een waanzinnige dag te worden.
Sum41 (jeugdsentiment en nog nooit gezien), Miles Kane, Idles, Turnstile, Metallica, The last internationale, girl in red, sons (9120 represent),…
Dus gegeten en hop terug in de auto en een uurtje rijden richting de weide.
Nog voor sum41 begon aangekomen, gauw langs de merch voor een maat. Stonden maar 2 rijen voor mij. Dit ging vlot gaan… uiteindelijk meer dan een half uur staan aanschuiven, de metallica merch was al half uitverkocht. Zonder overdrijven de mens voor mij kocht zo maar even 12 tshirts en 1 trui van metallica… rondom veel volk teleurgesteld dat hun maat er niet meer was.
Dat grapje duurde zolang dat ik het begin van
Sum41 moest meemaken vanuit de wachtrij…
eindelijk afgerekend een spurtje getrokken richting FOH en daar nog een heel stuk van het optreden meegepakt. Om nostalgische redenen leuk om te zien maar nu wordt ik daar niet erg wild van. Zeer korte set maar wel de hits dus innerlijke tiener Reaper content en hoef ze nu ook niet meer te zien.
Zodra dit gedaan was mij terug naar buiten de weide gegaan, naar het gastenloket om daar een envelop af te halen op mijn naam. Na ID-kaart controle kreeg ik een envelop met 2 snakepit ticketjes en de uitleg hoe hier in te geraken. En in tegenstelling tot eerdere berichtgeving was drank gewoon toegestaan in de pit.
Daarna naar de groep kennissen die enkel vandaag zouden komen. De meeste voor Metallica, een enkeling voor Greta van Fleet (die mensen bestaan dus echt) en mijn neef. Hij is by far de grootste metallica fan die ik ken. Maar in een good way. Niet de treurwilg die staat te wachten bij ieder optreden tot James en consoorten start met spelen. Hem blij gemaakt met dat snakepit bandje. Had ze hiervoor al 40 a 50 keer gezien in 10 tal landen maar nog nooit van uit de pit. Pintje erbij, planning overlopen en terug naar binnen.
Recht naar de bar, pintje derbij en naar
Miles Kane met ons tweeën. In de pit. Even checken hoe dat was. Je wandelt dus effectief tussen het podium en de mojo barrières door naar pal het midden. Daar aangekomen was er welgeteld nog 5 man… We hebben dus met 7 man dat optreden bekeken vanuit dat vak. En omdat zich in de catwalk bevind lijkt het echt op een optreden dat alleen voor u gespeeld wordt (zie foto hier ergens voor). En dan tot mijn verbazing ook nog Mikey Shoes van QOTSA mee op het podium bij Miles Kane. De Max. Grote fan van sinds de eerste keer als voorprogramma van Beady Eye (nog voor rearrange een hit werd) en samen met de vader toch een keer of 4 samen gezien. Afgelopen vrijdag was de 6de keer voor mezelf en had een ideale set met inhaler al vroeg, avation van the last shadow puppets), dont let me down van the beatles, voor het eerst in jaren terug too little to late, standing next to me ook van the last shadow puppets, en afsluiters Come Closer (reprised zelfs) en dont forget who you are
Waanzin om dit te beleven als een prive optreden. Als Artist zal dat wel minder tof zijn geweest maar ik heb alles gegeven en schouderklopjes en glimlachen van alle werkende crew rond de pit gehad.
Dan even bier halen en terug naar de pit in mijn eentje voor mijn eerste keer
IDLES.
In het wachten in de pit kwam er opeens een meute volk af. Wat bleek, werchter organisatie liet vanaf nu +-100 man toe die fan waren van de band die zou spelen. Zo aan de praat geraakt met 2 Roemenen die heavy idles fan waren en hoopte de demo van hun band te kunnen doorspelen aan Mr. Talbot. uiteindelijk een bandshirt gekregen van die roemenen
Heftige set, starten met Colossus, car crash en mr motivator. Een uur lang staan springen en geven. Genoten. En volledig verkocht van de live reputatie. (heb de meeste albums al wel, en zot van fan Brutalism & Joy & Live at the bataclan). Bindteksten waren geweldig. Het lachen met metallica fans en james was de max. Can james do this: insert gek dancemove. Feest van het begin tot het einde.
Zelfs een lekker moshpit in ons vak. Zeer mooi dit.
Jammer van de ingekorte rottweiler. En zijn infectie op zijn been best toch ook maar effe laten nazien.
Daarna belofte maakt schuld en in een voorvak bijna heel
Bazart gezien. Ga ik kort over zijn. Hatelijke muziek maar ze kregen tot grote verbazing wel veel respons en hadden mario goossens mee op drums en Stijn meuris kwam meedoen met een nummer van Monza.
Daarna snel naar the barn waar Turnstile zou spelen.
Aangekomen in een lege tent. Wat bleek: Greta viel weg en Turnstile zou het slot overnemen van Greta. Dus dan maar pintje gedronken en gewacht.
Afgesproken bij de bende en naar
Lewis Capaldi gaan zien maar waar ik de man wel kan hebben op plaat. Was dit een mismatch qua dag en publiek of slaagt dit altijd zo dood over op een weide. Jezus christus. Niets memorabel aan of onthouden waardig.
Dan met bier naar de pit en
Turnstile gaan kijken. Wat opviel is dat het volltalige Brutus kwam kijken naar Turnstile. Naast een man gaan staan met mondmasker en engelstalig bleek te zijn. Meer bepaald een amerikaan. Met ons 3 (amerikaan, neef en mezelf) alles gegeven. Een uur lang. Op een gegeven moment verdwijnt mijn neef om Brutus lastig te vallen voor een selfie. Zelf had ik zo iets van dit doe ik niet. Zeker niet tijdens deze show. Show gedaan. Zegt die amerikaan thanks for the fun times. Likewise, see you again in an hour for metallica? He goes nah im working as guitar tech during the show. Bleek dus gewoon een metallica crew member te zijn (wat zo terug komt).
Ik zie Stephanie van Brutus nog staan en ga toch vragen voor een selfie voor mijn dochter van 7 jaar jaloers te maken. Ze is namelijk dol van haar en wil zelf beginnen drummen want ze vind die zo cool. Tuurlijk mocht dat. Even uitgelegd en moest van haar zeggen dat ze dat kei cool vind dat ze fan is en dat papa inderdaad maar een drumstel moest kopen. Hoe meer meisjes in de metal hoe beter…
Dusja ik hang er aan
En dan moest
metallica nog komen. Zelf heb ik er iets minder mee (3x gezien, 2x werchter 1x sportpaleis en was er wel wat klaar mee). Maar wat een vette set, wat een vette visuals, wat een sfeer in de pit. Dat begin was brutal met Wiphlash, Creeping Death, Enter Sandman & Ride Lightning.
niet teveel praten tussen door, gewoon spelen (en de standaard bindteksten). Mijn neef een traan zien laten van geluk en volledig losgaan was het volledig waard (had mij ooit hetzelfde geregeld met Noel Gallagher dus blij dit te kunnen terugdoen). Het kakte geen moment in en had gerust een half uur langer mogen duren want ondanks het vroegere start uur dat werd meegedeeld toch gewoon rond 11 uur begonnen.
Naar het einde toe gingen alle fans los om een guitar pick of drumstok te vangen. Tot duwen toe. Beetje egoïstisch gedrag gezien dus gewoon niet aan mee gedaan.
Show gedaan, en in komt de metallica crew member. Hij ziet mij staan, doet teken naar mij van iets gevangen? Ik gebaar van nee. Kerel loopt naar een van de boxen op podium haalt daar de setlist van en geeft deze door aan mij. Al de personen rond mij die er voor nog stonden te vechten voor een guitar pick ging van WTF man i want this, wanna trade… nupe. Dus hangt nu thuis ingekaderd en ga ik waarschijnlijk zaterdag nog aan mijn neef geven (nog niet 100% zeker want is wel een leuke herinnering).
En dan terug naar huis. Onderweg overviel mij wel enorm een gevoel van shit mijn vader zou dit allemaal zo vet gevonden hebben, beetje last van een dip gekregen.
Om 3 uur was ik thuis en dan maar gaan slapen.
Miles Kane 10/10
Idles 10/10
Turnstile 9/10
Metallica 9/10
Sum41 6,5/10
Bazart 5/10
Lewis Capaldi 3/10