Graz

Full Version: Off Festival (Katowice)
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Is iemand hier al ooit geweest? Interesse om te combineren met een vakantie in Polen.

Tot nu toe bevestigd:
AlunaGeorge
Bisz/B.O.K Band
Blondes
Deerhunter
Girls Against Boys
Goat
Godspeed You! Black Emperor
Jens Lekman
Laurel Halo
Merchandise
METZ
My Bloody Valentine
Mykki Blanco
Skalpel
Super Girl And Romantic Boys
The Haxan Cloak
The Pop Group
The Walkmen
Thee Oh Sees
tres.b

Dat voor zo'n 50 euro.
Nee, nooit geweest, maar KtH heeft wel eens een verslag geplaatst van iemand die er in 2011 was.

http://kickingthehabit.nl/2011-08-08/ver...-the-river

Line-up is uiteraard geil
Kijk, dat maakt me nog wat enthousiaster. Niet eten en drinken bij de podia is wel overheen te komen.

De schrijver van het stuk is een voormalig grazzer toch?
Ja, Ad-M.
Zat te kijken naar Colours of Ostrava, maar de line up valt, op Sigur Ros na, nogal tegen voorlopig. Ben nu wat mensen aan het polsen om naar Off te gaan, want die lineup is wel heel erg sterk.
Toevallig stuitte ik gisteren op dit festival. Een line-up als deze voor slechts € 50,- is zeer zeker interessant (al moet er natuurlijk nog wel een vliegticket bijgeteld worden). Zal dit jaar omwille van een al eerder geplande vakantie niet lukken, maar als het programma volgend jaar weer van dezelfde kwaliteit is dan zeker het overwegen waard... bijvoorbeeld i.c.m. een paar dagen Krakau.
Ryanair vliegt vanaf Eindhoven naar Krakau. Dat moet zo te zien binnen de 150 euro wel lukken.
Murdoc Niccals Wrote:Ryanair vliegt vanaf Eindhoven naar Krakau. Dat moet zo te zien binnen de 150 euro wel lukken.

Als je aan de oostkant van Nederland woont kun je ook Wizzair eens proberen. Deze vliegen o.a. vanaf Dortmund op Katowice zelf. Goedkope vluchten met een prima maatschappij.
Roel87 Wrote:Toevallig stuitte ik gisteren op dit festival. Een line-up als deze voor slechts € 50,- is zeer zeker interessant (al moet er natuurlijk nog wel een vliegticket bijgeteld worden). Zal dit jaar omwille van een al eerder geplande vakantie niet lukken, maar als het programma volgend jaar weer van dezelfde kwaliteit is dan zeker het overwegen waard... bijvoorbeeld i.c.m. een paar dagen Krakau.
Vergeet ook niet het goedkope eten en drinken. ;-)
O.a. Smashing Pumpkins toegevoegd. Desondanks worden de plannen om hier naartoe te gaan steeds concreter.
Inmiddels nog bijgekomen:
- John Grant
- Sam Amidon
- Cass McCombs
- Veronica Falls
- How How
- Solange
- Zbigniew Wodecki with Mitch & Mitch Orchestra and Choir
- Fucked Up
- Julia Holter
- Guardian Alien
- Buke and Gase
- John Talabot - Live
- Shackleton
- UL/KR
- Hera
- Gówno
- Hokei
- Frozen Bird
- KTL
- Chelsea Wolfe
- Bohren & Der Club of Gore
- ZENI GEVA
- Circle
- Furia
- Piotr Kurek

Staan een paar hele beste namen bij. Dit weekend worden de tickets aangeschaft.
Alvast zeer benieuwd naar de ervaringen daar.
En dat allemaal voor de prijs van een groot concert, doen ze echt goed daar.
Zo, dat is geen matige line-up voor een dergelijk bedrag.
O.a. Cloud Nothings, Autre Ne Veut en Holy Other erbij.
Programma is compleet (met o.a. The Soft Moon) en het schema staat online.http://off-festival.pl/program/

Weinig echt lastige keuzes, er spelen op 4 podia maximaal 2 bands tegelijk. Dit wordt waarschijnlijk in grote lijnen mijn route:
2 aug:
Mikal Cronin
Woods
Cloud Nothings
The Pop Group
The Smashing Pumkpins
Blondes (of Laurel Halo)
The Haxan Cloak (om kwart over drie :-)

3 aug:
METZ
Merchandise
The Walkmen (of Julia Holter)
Chelsea Wolfe
Godspeed You! Black Emperor
Holy Other
Circle

4 aug
Sam Amidon
Autre Ne Veut
John Grant (of Japandroids)
Fucked Up
Thee Oh Sees
Deerhunter
Goat (of Cass McCombs)
My Bloody Valentine
Veronica Falls (of John Talabot)

Niet verkeerd, vooral de laatste dag. Gezien de compactheid van het festival (12000-15000 mensen) moet dit allemaal goed te doen zijn). Als het klopt dat drinken alleen in een bepaald gedeelte kan en niet bij de podia wordt het hier en daar wellicht een uitdaging, maar dat zien we dan wel weer...
Die zondag is wel echt overdreven sterk, dan blijf je heen en weer lopen tussen de podia.
Erg benieuwd naar je ervaringen naderhand Enzo. Toch het overwegen waard volgend jaar.
Serieus nog aan het overwegen om te gaan. Vlieg vanuit Eindhoven voor 110 euro naar Katowice..
Ga naar Veronica Falls of John Talabot echt even kijken bij Fatima Al Qadiri. Prachtige muziek.
Hierbij dan mijn verslag: de muziek:
Het begon op de vrijdag met een paar verrassend goede shows. Mikal Cronin bracht zijn op plaat was saaie gitaarliedjes live in een bloedhete tent beduidend steviger en de band had het zichtbaar naar de zin. Woods was ook een verrassing op het fraai gelegen Forest Stage. De knap gespeelde psychedelische sixtiespop met een hier en daar R.E.M. jaren 80 kwamen goed over. Daarna een echt hoogtepunt. Cloud Nothings waren intens goed, de drummer ging in de hitte helemaal los, vooral No Future No Past en de lange versie van Wasted Days maakte veel indruk. Een van de beste concerten van het weekend. Girls Against Boys speelde hun wat generieke punkrock solide, maar kon de aandacht niet echt vasthouden. Nite Jewel and Peanut Butter Wolf speelde zoals aangekondigd Kraftwerk’s Computerworld na en dat bleek het dieptepunt van het festival, een oubollige karaokeshow met percussie die steevast uit de maat was en valse zang. Duidelijk de drukst bezochte show dit weekend was die van The Smashing Pumpkins. De show leunde voor een flink deel op recent werk, vooral de lange uitvoering van Oceania was flink doorbijten voor het publiek. De versie van Bowie’s Space Oddity was ook niet vrolijkmakend. Naast geweldige uitvoeringen van XYU en Cherub Rock werden de hits helaas wat plichtmatig uitgevoerd waardoor uiteindelijk lichte teleurstelling toch overheerste. Blondes zette daarna op de Forest Stage een vette set neer, een knap opgebouwd uurtje dat prima aansloeg bij het publiek. Daarna (het was inmiddels 3 uur, op weg naar de Experimental Tent waar The Haxan Cloak zou optreden. Op weg naar die tent kwamen er meer mensen vandaan dan erheen gingen, waarna al snel duidelijk werd: afgelast, wegens ‘brutally ill’. Jammer.

Zaterdag was het nog een stukje warmer, een graad of 33. Na een paar biertjes in de schaduw op naar METZ. Kort, fel, krachtig, strak en een flinke stofpit. Dat de nummers nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn mocht de pret niet drukken. Merchandise maakt lang uitgesponnen midtempo rock nummers die soms wat doelloos door lijken te hobbelen, maar dit zijn goeie muzikanten en de show moedigt aan om mezelf wat meer in de band te verdiepen. Een nieuw hoogtepunt wordt gevormd door Julia Holter. Met een band bestaand uit een violist, een cellist, een sxofonist en een drummer worden de nummers van Extasis knap uitgevoerd en haar zang is vlekkeloos. De nieuwe nummers die ze speelt kondigen een verandering van richting aan, met korte, meer recht-door-zee popliedjes. Godspeed You! Black Emporer speelt 4 nummers in een uur en 20 minuten. Wederom indrukwekkend, maar ik heb het idee dat de live ervaring met schaarse verlichting en de totale afzondering van het publiek in een zaal beter tot zijn recht komt dan op een groot podium in de open lucht. Austra geeft daarna nog een vrolijke show weg, met veel meer overtuiging en zelfvertrouwen dan een paar jaar geleden in het voorprogramma van Arcade Fire. Veel mensen hier nog trouwens rond een uur of 2.

Autre Ne Veut op de zondag van buiten de tent gevolgd en dat viel bepaald niet mee. Muzikaal niet oninteressant, maar door de zang bij vlagen tenenkrommend. John Grant liet de electronische experimenten van zijn laatste plaat grotendeels achterwege in een fraaie set dat begon met Vietnam en eindigde met het prachtige Queen of Denmark. Heel goed bij stem en ondersteund door een prima band was dit een van de beste optredens van het weekend. Tijdens Fucked Up liep de temperatuur op tot bizarre hoogten, de zanger ging tot ver buiten de tent en was het middelpunt van een circle pit die een groot deel van de hele tent in beweging zette. Toen de zanger op een gegeven moment recht op mij af kwam lopen had ik, net als veel andere deden, een knuffel kunnen uitdelen, maar hij leek me nogal zweterig. Muzikaal kan ik me er weinig van herinneren, maar onderhoudend was het zeker. Tijd voor een drinkpauze, waardoor we helaas slechts een klein stukje van Thee Oh Sees meekregen en weer op tijd naar het hoofdpodium voor Deerhunter, hun eerste show in bijna een maand. Mooi hoe de soundcheck (de band stond er al een tijdje) naadloos overging in Cover Me (Slowly)/Agoraphobia. Het was hard en fel en Cox (met zwarte pruik) was in opperbeste stemming. Van de nieuwe nummers kwamen vooral Sleepwalking overgaand in Back to The Middle goed door. Desire Lines was prachtig evenals de 10 minuten durende versie van Nothing Ever Happened waar het publiek goed los ging voorin. Wat mij betreft het onbetwiste hoogeptunt van het weekend. Goat had ik erg veel van verwacht na de recente juichende kritieken. Dit zijn goede muzikanten, de show is bijzonder, de muziek opzwepend, maar ik had toch wat moeite om erin mee te gaan. De headliner voor de zondag was My Bloody Valentine. Het was (natuurlijk) hard, hier en daar was het slordig (een paar miskleunen van Shields in het outro van Only Tomorrow) en het lukte ze niet om de geluidsmix goed te krijgen, waardoor ik bijvoorbeeld bij When You Sleep pas halverwege doorhad welk nummer het was. Zeker niet slecht, maar een paar maanden geleden in Praag was het een stuk beter. Nog even een grappig moment van Shields toen iemand uit het publiek om een nieuwe plaat vroeg met een lachje antwoordde ‘We will start recording next year, but we don’t know when it will come out’. John Talabot zette daarna nog een mooie, sfeervolle set neer, oud en nieuw werk dat goed aansloeg bij het publiek. Daarna nog heel even gekeken bij Fatima Al Qadiri, maar de vermoeidheid sloeg behoorlijk toe.
Het festival:
OFF is een compact festival, aan beide kanten van het terrein is een openluchtpodium en een tent, waar afwisselend optredens zijn, dus altijd twee tegelijkertijd. De beide kanten zijn in een paar minuten te belopen. Het geluid bij de podia is goed. In het midden van het terrein is de food market. Eten en drinken kun je alleen in dat gedeelte. Dit is een fraai ingerichte parkachtig gedeelte, met voldoende (schaduw) zitplekken en een kunstmatig strandje met ligstoelen en terrasjes aan een helaas volledig drooggevallen meertje, waar het in de warmte vooral ‘s middags met een biertje goed toeven was.
De prijzen zijn voor westerse begrippen laag, 0.4 liter Grolsch (een van de hoofdsponsors) voor EUR 1,80, een prima hamburger met patat voor EUR 3,50, Poolse specialiteiten (worst met brood bijv) voor de helft. Het duurste wat ik gezien was was een Thaise maaltijd voor 5 euro. Ik heb in 3 dagen aan eten en drinken ongeveer 100 euro uitgegeven. Wel een nadeel is de trage service bij de drink en eetstandjes, vooral na de optredens is het even flink druk daar en zijn wachttijden voor eten en drinken van 10 minuten tot een kwartier geen uitzondering. Vervelend als je van het ene optreden naar het andere wil (zoals veelvuldig op de zondag), even snel wat eten of drinken is er niet bij. Er wordt niet efficient gewerkt en het betalingssysteem met prepaid kaarten van de hoofdsponsor (een bank) werkt traag (vriend van mij had op een gegeven moment 5 van die kaarten waarvan hij niet meer wist wat er op stond.
OFF is een festival voor muziekliefhebbers, niet voor feestgangers, er zijn wat electronische acts tot een uur of 4, maar geen tenten met DJ’s. Na de hoofdact (half 2) loopt het terrein behoorlijk leeg. Het publiek is waarschijnlijk het meest gedisciplineerde dat ik gezien heb op een festival, stil bij Julia Holter en John Grant en zelfs voor het hoofdpodium bij GY!BE. Ondanks de soms lange rijen bij de toiletten (geen plaskruizen) zie je bijna geen wildplassers. De security is strikt, geen bier op de camping, geen drinken of eten buiten de food market, niet roken in de tenten, gasten lopen overal rond.
De camping is klein (2000 tenten) en relatief rustig, wel lange rijen ‘s ochtends bij de douches.
Samenvattend is OFF een bijzonder aantrekkelijk festival voor mensen die houden van een erg goede lineup in de breedte, met een rustig en beschaafd publiek dat vooral voor de muziek komt. Wanneer de lineup volgend jaar weer goed is ga ik zeker weer.
Klinkt als een fraai festival Enzo, maar in de gaten houden met oog op volgend jaar.
Ja, ik kan dit festival zonder problemen aanbevelen (zag trouwens al wat Nederlanders rondlopen). Het was op het laatste moment uitverkocht dit jaar, maar de organisatie heeft inmiddels aangegeven dat ze niet zullen groeien.
Ben een paar jaar terug geweest en kan het ook alleen maar aanbevelen. Mits je in ieder geval een merendeel van het affiche graag wil zien. Mede door dramatische shows van PiL en Gang of Four had ik niet meteen de behoefte nog eens te gaan.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21