Graz

Full Version: De grazzers bier en whisky praatgroep
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Naar aanleiding van de conversatie elders op het forum leek het me wel gepast om een topic voor te maken.

Eentje waar je kan posten wat je gedronken hebt en wat je er van vond
Of om tips uit te wisselen Smile

dus go ahead
Dan grijp ik dit topic aan voor de beste IPA-bier-tip die ik kan geven: Sierra Nevada Torpedo. Proost.
genoteerd en staat op de aankooplijst

ik was enige tijd geleden zeer onder de indruk van RIO Reversa.
Quote:Struise Rio Reserva 2011 BA is een quadrupel die al in 2011 is gebrouwen, maar pas in augustus 2014 is gebotteld. In de tussentijd heeft dit bier op Saint Emillion en Bourbon vaten gerijpt. Dit zorgt voor een uitzonderlijke smaak die zeer complex is.
Online.
Niet superexclusief ofzo, maar Troubadour Magma ga ik wel lekker op
(13-03-2018, 12:03)Melliw Naj Wrote: [ -> ]Weet iemand waar je Struise bier kan kopen in Nederland? Nooit tegengekomen op een paar café's na.

En ga eens langs bij de Bierverteller in de Twijnstraat, waar volgens mij vroeger Bert's bierhuis zat.
(13-03-2018, 12:25)Willie Wrote: [ -> ]
(13-03-2018, 12:03)Melliw Naj Wrote: [ -> ]Weet iemand waar je Struise bier kan kopen in Nederland? Nooit tegengekomen op een paar café's na.

En ga eens langs bij de Bierverteller in de Twijnstraat, waar volgens mij vroeger Bert's bierhuis zat.

Of Bierman en Bierman op de Biltstraat.
(13-03-2018, 12:19)Gunnar Wrote: [ -> ]Niet superexclusief ofzo, maar Troubadour Magma ga ik wel lekker op

die bestel ik soms ook wel eens.
ook op crammerock festival wordt die geserveerd en durf daar dan wel een paar achterover slagen Smile
(13-03-2018, 12:19)Gunnar Wrote: [ -> ]Niet superexclusief ofzo, maar Troubadour Magma ga ik wel lekker op

Maar dat hoeft toch ook niet? Ik vind speciaalbier vaak ook gewoon te duur, waarom punk IPA kopen als ik er ook 3 van Brand kan kopen? Die is echt prima, net zoals de porter.

En sommige gangbare biertjes zijn heel lekker, zoals de Karmeliet of de D'anvers.

Wat ik wel eens mis is in Nederland is de variatie die je in het buitenland vaker ziet. Waarom zit je qua tap altijd vast aan de zelfde merken? Wat dat betreft vond ik Edinburgh ook heel leuk, ook gewoon normale lager als Innis&Gunn smaakt anders en ook daar een lekkere IPA op genaamd Holyrood pale ale. En dat gewoon voor 4 pond een pint.

En als je gewoon een Carling of Guinness wil dan kan dat ook.
(13-03-2018, 12:51)Willie Wrote: [ -> ]
(13-03-2018, 12:19)Gunnar Wrote: [ -> ]Niet superexclusief ofzo, maar Troubadour Magma ga ik wel lekker op

Maar dat hoeft toch ook niet? Ik vind speciaalbier vaak ook gewoon te duur, waarom punk IPA kopen als ik er ook 3 van Brand kan kopen? Die is echt prima, net zoals de porter.

En sommige gangbare biertjes zijn heel lekker, zoals de Karmeliet of de D'anvers.

Wat ik wel eens mis is in Nederland is de variatie die je in het buitenland vaker ziet. Waarom zit je qua tap altijd vast aan de zelfde merken? Wat dat betreft vond ik Edinburgh ook heel leuk, ook gewoon normale lager als Innis&Gunn smaakt anders en ook daar een lekkere IPA op genaamd Holyrood pale ale. En dat gewoon voor 4 pond een pint.

En als je gewoon een Carling of Guinness wil dan kan dat ook.
Mwah er zijn genoeg toko's die genoeg variatie bieden toch?

[Image: BM_2017_A0_V1_72dpi_previeuw%201.jpg]

[Image: WM_2017_A0_v1_72dpi_previeuw%201.jpg]

En er komen soms nog leuke acts ook.
Als liefhebber kan ik even vermelden:
M 'n favoriete pilseners zijn Lindeboom, Alfa en Grolsch.
Speciaal bieren drink ik momenteel vanwege de wat hogere prijs nog weinig. Westmalle dubbel of Corsendonk pater vond ik altijd wel erg lekker.
Rode wijnen: Vroeger natuurlijk de grande Côtes du Rhône rouge - de Châteauneuf du Pape.
Tegenwoordig (betaalbaarder) de Chileense Aliwen cabernet sauvignon/Syrah (reserva) maar vaker de goedkopere Viajero uit Chili.  
Bij de pasta bv de Italiaanse Chianti (evt. Classico) of (de goedkopere) Spaanse Tempranillo.
Witte wijnen: Duitse Frankenthaler of Chileense Chardonnay gaat goed bij de vis.
Gedistilleerd (de borrel): vroeger Verhoeven jenever en Johnny Walker Black label of de (goedkopere) Red Label Whiskey.
Tegenwoordig regelmatiger Sonnema berenburg of de (prima) huisversie van de grootste slijter.
Ben ondertussen wel aan het minderen.
Genoeg bleek soms teveel.
Ik ken ook de bierlokalen, maar ik bedoelde variatie op de tap. En ook lokale brouwers op de tap.
(13-03-2018, 19:57)Fenderboy Wrote: [ -> ]Als liefhebber kan ik even vermelden:
M 'n favoriete pilseners zijn Lindeboom, Alfa en Grolsch.
Speciaal bieren drink ik momenteel vanwege de wat hogere prijs nog weinig. Westmalle dubbel of Corsendonk pater vond ik altijd wel erg lekker.
Rode wijnen: Vroeger natuurlijk de grande Côtes du Rhône rouge - de Châteauneuf du Pape.
Tegenwoordig (betaalbaarder) de Chileense Aliwen cabernet sauvignon/Syrah (reserva) maar vaker de goedkopere Viajero uit Chili.  
Bij de pasta bv de Italiaanse Chianti (evt. Classico) of (de goedkopere) Spaanse Tempranillo.
Witte wijnen: Duitse Frankenthaler of Chileense Chardonnay gaat goed bij de vis.
Gedistilleerd (de borrel): vroeger Verhoeven jenever en Johnny Walker Black label of de (goedkopere) Red Label Whiskey.
Tegenwoordig regelmatiger Sonnema berenburg of de (prima) huisversie van de grootste slijter.
Ben ondertussen wel aan het minderen.
Genoeg bleek soms teveel.

Je bent in ieder geval wel consistent wat betreft wansmaak.
Wat hadden hier overigens toch al een topic voor.
(13-03-2018, 21:57)geluksknikker Wrote: [ -> ]Wat hadden hier overigens toch al een topic voor.

had wat gezocht maar niet gevonden. sorry hiervoor

ik zal mezelf een gele kaart geven!
Laten we dit omdopen tot het bier en whisky topic. Dat culinaire gezeik over 3 sterrenvoedsel en wijn kan dan lekker achterwege blijven.
Wijn zal ik me niet over uitlaten (wel veel plezier beleefd aan mijn nieuwe klimaatkast vol te stoppen afgelopen week).

Bier: Veel lokaal op het moment uit Utrecht: Oproer, Kromme Haring, De Leckere.
Whisky: Veel Islay; met name gek op Kilchoman. Voor iets simpelers is Monkey Shoulder fijn.

Verder soms wat Grappa, en dus veel wijn.
Zoals wel al eens eerder vermeld ben ik wel een allesdrinker. Wijn voert de boventoon, maar de laatste tijd ook wat meer in de speciaalbieren. Ipa’s en triples kunnen me goed bekoren. Mijn nieuwe werkgever is die wat nu ruzie met de paters heeft, maar hoe dan ook een mooi speciaal bier assortiment heeft. Voor het overige ook wel van de digestieven; grappa, cognac, armagnac, calvados. Wel dan de wat betere flessen, goedkopere bocht hiervan is vaak niet te hachelen. En een goede cocktail (dus zonder vruchtensap) gaat er ook wel in, favoriet is een goede negroni. Gin tonic lust ik ook wel, maar ik ben wel klaar met de rare smaken en tirelantijnen hieromtrent.
Ik ben niet erg gecompliceerd, ik drink grolsch op feestjes en rochefort aan de eettafel.
Thuis drink ik voornamelijk Hertog Jan en blond biertjes (Leffe, Grimbergen of Tongerlo). Voor ergens anders rustig een biertje drinken, kijk ik meestal welke speciaalbiertjes er op de tap zijn of kies ik er een uit die ik nog nooit eerder heb gehad. Tijdens het uitgaan drink ik pils en ga ik later over op de Spatjes Nicky's. Voor degenen die een keer een Harderwijkse kroeg bezoeken, zeker ergens bestellen (Gunnar weet waarschijnlijk wel wat het is).
Tijdens het eten drink ik dan weer liever wijn. Van bier raak ik dan te snel vol.
Aangezien we het hier niet over wijn gaan hebben, raad ik bier aan.
Jammer, ik ben ook meer van de wijn, hangt meer romantiek aan.
(14-03-2018, 00:33)kurtje Wrote: [ -> ]Aangezien we het hier niet over wijn gaan hebben, raad ik bier aan.

Want dat is het enige waar je bekend mee bent?
een handige bier app is untappd.
kan je verschillende bieren opzoeken en hun gemiddelde score, waar ze deze verkopen en dergelijke.

nu nog in de ijskast - duvel, abt 12 (hele bak) en jupiler, en nog wat kerel bieren


de laatste maanden de volgende biertjes geprobeerd
Gerardus Tripel
Trooper (iron Maiden)
Rio Reversa (belgian quad) (10,5%) TOPPER
Kerel Dark Ipa (6,6%) vond ik wel lekker
Kerel Saison
Kerel Bière de Garde
Cuvee Leopold 1 grand Cru (9%) was ook zeer te smaken
Orval (6,2%) zijn veel mensen die dit goed vinden, maar vind ik wat minder persoonlijk
The Raven Dark Usher (4,8%) was ok, niet direct iets dat ik nog zou kopen (wel mooi artwork op de fles, bier is ook gebasseerd op the raven van edgar allan poe
Troubadour Obscura (8,2%) donker maar zeer vlot te drinken biertje
Kerel Origineel (6,5%) ver van weg blijven slaagt heel hard tegen
La 2 Caps (lekker tafel biertje)
Gouden Carolus Ambrio (8%) perfect voor bij een steak
Duvel
Hobgoblin Legendary Ruby Beer - ugh chocolade en bier is een no go voor mij
Budweiser - slap
312 Urban Wheat Ale, licht biertje, fruitige afdronk
Guiness van den tap (nooit iets mis mee)
Cuve Leopold 1 green label (ook deze is met chocolade maar stoort hier al veel minder, toch niet mijn ding)
Trooper Hallowed - koop u gewoon ne rodenbach goedkoper en beter van smaak
Gruut Blond, matig biertje maar toevoeging van kruiden red het wel
Ghost Grale Lincopia - zeer lekker (een van de betere "muziek" biertjes)
Motorhead Road Crew - Pale Ale maar wel lekker
Dame Jeanne Brut Sur Lie - Bière de Champagne - bier champagne, was eens iets anders.
Slayer 666 Red Ale - ook zeer lekker, voor mensen die een sterk, bitter biert willen
Harlekijn - was een leuk aperitief maar ook niet meer dan dat
Keizer Karel Robijn rood - donker bier met een lichte hoppige nadronk
AC/DC Premium Lager - een simpele gewone pils
Kwak - in bijhorend glas uitermate goed, vanuit de fles of ander glas al iets minder, sterk blond bier
Affligem Trippel - bitter maar toch complexe smaak
Seef Bier - licht blond bier
Kwaremont - opnieuw een vlot drinkend sterk bier
Megadeath - A tout Le monde - licht, hoppige smaak
Goude Carolus Trippel - past perfect bij kip gerechten, pikante gerechten of fijne zachte kazen
Speciale bierdrinker sinds 1990 of zo, stamcafe was cafe de Beyerd in Breda. Nu speciaalbier bij meerdere cafés in Breda en omstreken verkrijgbaar is, wisselen we de cafés wat meer af. Drink thuis nauwelijks bier, alleen in de zomer af en toe eens. Pils drink ik alleen met carnaval of op (verre) vakanties als er niets beters is. Goede vriend van mij is groot bierkenner, tweede geweest bij NL kampioenschap bierproeven. Ja, dat bestaat :-) Van hem krijg ik ook de aan- en afraders. Hij weet ongeveer wat ik wel en niet lekker vind.

Voorkeuren: Hommel, Rochefort 8, Barbãr, Gouden Carolus Klassiek, Rodenbach Grand Cru, Delirirum Tremens, Orval.

Ik ben niet zo van de IPA's, dat is alleen nuttig om de gootsteen te ontstoppen. Ik vind het bittere troep en de reden dat dit ook zoveel gebrouwen wordt, is om dat ieder volkomen mislukt brouwsel altijd nog als een IPA verkocht kan worden ;-)
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9